Re: gdzie mozna kupic dobre CRT 21"+

Autor: PAndy <pandrw_cutthis__at_poczta.onet.pl>
Data: Mon 14 Jul 2008 - 20:19:41 MET DST

"de Fresz" <defresz@nospam.o2.pl> wrote in message
news:g5fuid$ggt$1@inews.gazeta.pl...

> No jesli Tobie to nie przeszkadza, to ok. Dla mnie ta nieostrosc byla
> meczaca. A tak naprawde przekonalem sie o tym przesiadajac sie wlasnie
> na LCD. Z geometria do idealu nie udalo sie dojsc na zadnym crt, nawet
> Barco, najgorsze pod tym wzgledem byly zreszta Flatrony i pochodne,
> podobnie z rozjazdem kolorow przy krawedzi. Ale widac nie kazdego to
> razi.

to pewnie kwestia priorytetow - nie sledze z lupa pojedynczych pikseli

> Nie. Acz bywaly miejsca, gdzie ze wzgledu na pola magnetyczne te defekty
> byly wyraznie wieksze.

oerintacja monitora wzgledem zbrojenia scian juz daje zmiany - de facto
czasem trzeba znalezc miejsce ktore jest najczystrze magnetycznie i to
oprocz wymiaru jest najwiekszym problemem w CRT.

> Powiedz to producentom kart graficznych. Ile jest taki dajacych na
> wyjsciu wiecej niz 8 bitow i jak je (te bity) mozna zobaczyc?

to raczej problem systemow operacyjnych i driverow

> A przypadkiem nie przyciecie i przesterowanie sygnalu na wyjsciu z karty
> graficznej jest jego glownym powodem?

Nie, szum jest pozyteczny bo w obecnosci szumu nie skorelowanego z
sygnalem nastepuje linearyzacja kwantyzatora - rozpraszanie bledow
kwantyzacji - typowy sposob na pozbycie sie bandingu w gradientach to
uzycie szumu (lub wzoru) ktory rozprasza blad kwantyzacji - tak plynny
gradient robi kazdy 8 bitowy program - stosuje dithering by zasymulowac
wiecej niz 8 bitow - problem w tym ze symulacja wiekszej ilosci bitow
odbywa sie kosztem rozdzielczosci.

> Raczej po to jest wewnetrzne przetwarzanie na 10-16 bitach/kanal, aby po
> konwersji i wszystkich z nia zwiazanych zaokragleniach uzyskac "czyste"
> 8 bitow dla matrycy, co w efekcie daje bardzo precyzyjne sterowanie
> konkretnymi pixelami. I to dziala w praktyce - obejzyj sobie ktorys z
> monitorow graficznych z kalibracja na wewnetrznych tablicach LUT.

mam propozycje - wygeneruje sobie w arkuszu 256 liczb o wartosci od 0 do
255 a potem poobrabiaj je (zasymuluj operacje typu jasnosc, kontrast,
gamma), do obrobki uzyj liczb zmiennoprzecinkowych podwojnej precyzji, to
co uzyskasz skonwertuj do postaci calkowitej...
wyniki porownaj i sam wyciagnij wnioski

> Ale przy matrycach S-IPS czy *VA z pewnoscia nie jest to 6 bitow.

nawet jesli jest to 8 bitow to i tak operujac w CRT nastawami w sposob
analogowy (popularne CRT maja cyfrowe sterowanie na 6 bitach a lepsze na
8) to nie uwzgledniajac nieliniowsci luminoforu, dzial i wszystkich
niedoskonalosci CRT mamy od 14 do 16 bitow (w praktyce niedoskonalosci
techniki analogowej powoduja ze zakres regulacji ulega redukcji o polowe i
mamy od 3 do 4 bitow co i tak powoduje ze mamy od 11 do 12 bitow na
piksel)

> No ale do czego w praktyce zmierzasz? Jaka gamme chcialbys uzyskac i co
> Ci nie pasuje w sposobie jej wyswietlania na LCD, ale tak konkretnie?

to kwestia dynamiki obrazow - porownaj sobie tylko systemy video - jeden
system ma gamme x a drugi y

> Pytanie pierwsze - po co, pytanie drugie - czy aby jestes zupelnie
> przekonany, ze na CRT uzyskasz te 10 bitow zadowalajaco?

tak, ewentualny blad usredni sie w sposob analogowy

> Grafika to grafika, CAD to CAD, a video to video. Zupelnie rozne
> dziedziny, zupelnie rozne potrzeby, rozny sprzet. Najbardziej po srodku
> jest 3d.

dlatego nie zawsze LCD jest optymalne