Re: gdzie mozna kupic dobre CRT 21"+

Autor: de Fresz <defresz_at_nospam.o2.pl>
Data: Mon 14 Jul 2008 - 18:23:41 MET DST

On 2008-07-14 12:04:53 +0200, "PAndy" <pandrw_cutthis_@poczta.onet.pl> said:

> Nie rozumiem tego problemu - popatrzylem na rogi i srodek monitora kory
> mam na biurku - mam rozmiar czcionki default z systemu, czcionka ta
> jest dla mnie czytelna na calej powierzchni banki, patrze na geometrie
> i nie odczuwam zadnego wiekszego problemu z odksztalceniem rastra...

No jesli Tobie to nie przeszkadza, to ok. Dla mnie ta nieostrosc byla
meczaca. A tak naprawde przekonalem sie o tym przesiadajac sie wlasnie
na LCD. Z geometria do idealu nie udalo sie dojsc na zadnym crt, nawet
Barco, najgorsze pod tym wzgledem byly zreszta Flatrony i pochodne,
podobnie z rozjazdem kolorow przy krawedzi. Ale widac nie kazdego to
razi.

> moze to jednak kwestia regulacji i miejsca w ktorym znajduje sie monitor?

Nie. Acz bywaly miejsca, gdzie ze wzgledu na pola magnetyczne te
defekty byly wyraznie wieksze.

> 8 bitow to za malo,

Powiedz to producentom kart graficznych. Ile jest taki dajacych na
wyjsciu wiecej niz 8 bitow i jak je (te bity) mozna zobaczyc?

> brak szumu poglebia tylko banding,

A przypadkiem nie przyciecie i przesterowanie sygnalu na wyjsciu z
karty graficznej jest jego glownym powodem?

> typowa komorka LCD nie jest w stanie przyjac wiecej niz 64 - 256
> "poziomow" - przetwarzanie wewnetrzne na 10 - 14 bitach i tak wymaga
> konwersji na 8 bitow dla matrycy - dodatkowe "odcienie" uzyskuje
> poprzez rozpraszanie beldu w obrebie sasiadujacych subpiksli

Raczej po to jest wewnetrzne przetwarzanie na 10-16 bitach/kanal, aby
po konwersji i wszystkich z nia zwiazanych zaokragleniach uzyskac
"czyste" 8 bitow dla matrycy, co w efekcie daje bardzo precyzyjne
sterowanie konkretnymi pixelami. I to dziala w praktyce - obejzyj sobie
ktorys z monitorow graficznych z kalibracja na wewnetrznych tablicach
LUT.

> - rzeczywista rozdzielczosc dla tonalnego obrazu wysiwetlacza LCD jest
> mniejsza niz wynikaloby z to budowy matrycy.

Ale przy matrycach S-IPS czy *VA z pewnoscia nie jest to 6 bitow.

> dalej efekt konwersji probek wejsciowych na wyjsciowe musi nastapic z
> utrata lub rozpraszaniem bledu - dopoki nie beda maryce dysponowac
> wieksza rozdzielczoscia (oversampling) dopoty nie beda poprawnymi
> zrodlami obrazu

No ale do czego w praktyce zmierzasz? Jaka gamme chcialbys uzyskac i co
Ci nie pasuje w sposobie jej wyswietlania na LCD, ale tak konkretnie?

> jak wyswietlic 10 bitow na 8 bitach?

Pytanie pierwsze - po co, pytanie drugie - czy aby jestes zupelnie
przekonany, ze na CRT uzyskasz te 10 bitow zadowalajaco?

> grafika jest mocno wzgledna - moze byc to CAD a moze byc to video

Grafika to grafika, CAD to CAD, a video to video. Zupelnie rozne
dziedziny, zupelnie rozne potrzeby, rozny sprzet. Najbardziej po srodku
jest 3d.

--
Pozdrawiam
de Fresz