Re: gdzie mozna kupic dobre CRT 21"+

Autor: Tom01 <biuro_at_mastiff.pl>
Data: Fri 11 Jul 2008 - 15:31:51 MET DST

PAndy pisze:
> a ja jednak sugeruje podrecznik do DSP i poczytac co to jest kryterium
> Shanonna, co to jest brickwall filter i co to jest aliasing i dlaczego
> to nie jest takie super...

Nie dyskutujemy o teorii sygnałów i nie będziemy się spierać na poziomie
matematyki wyższej. Rozmawiamy o rzeczach prostych, obserwowalnych przez
laika. Nie jest moim celem udowadnianie co jest lepsze, tylko
stwierdzenie faktu.

> ale dlaczego sa kiepskie? przeciez powinny byc lepsze od CRT...

Nie przypominam sobie żebym coś takiego napisał.

> czy widzial Pan dane po korekcji barwnej dla LCD na czyms innym niz
> matryca LCD? - przed wyprowadzeniem na matryce LCD obraz poddawany jest
> takiej korekcji barwy ze cala przestrzen kolorow przesuwa sie w kierunku
> zielonego i zoltego - korekcji tej dokonuje sie w dziedzinie cyfrowej -
> czyli w sposob stratny z punktu widzenia calego displey'a.

Oczywiście. Tak sie składa, że to moja praca. Problemem wyżej
wymienionym martwi się cmm w aplikacji graficznej i ma się całkiem
nieźle. Z punktu widzenia użytkownika, jest to przezroczyste. Ponadto
istnieje rozdział między systemem wyświetlania a danymi. Tak samo jak
między układem sterowania i wykonawczym. Użytkownika niespecjalnie
interesuje charakterystyka, przestrzeń monitora itd. Cmm ma to obliczyć
i wysłać takie wartości do wyświetlenia aby wyglądało to, jak ma wyglądać.

> LCD maja duzo zalet ale sa dziedziny zycia gdzie po prostu
> sie nie sprawdzaja.

Proszę o przykłady dziedzin, gdzie nie dało się zastąpić monitora CRT.

> nie wg mnie ale wg osob takich jak np Yves Faroudja - proponuje
> przejrzec sobie liste patentow Faroudji - kilkadziesiat lat spedzone na
> bezskutecznych poszukiwaniach idealnego deinterlacera by w koncu
> sprzedac firme ktora stworzyl i powiedziec ze sie tego po prostu nie da
> zrobic (a dokladnie powiedzial ze cala ta technologia to jedna wielka
> marketingowa pomylka...).

Równie dobrze można znaleźć każde inne zastosowanie i wytyczyć granice
akceptowalności, powyżej możliwości technicznych współczesnej techniki.
Nie da się wtedy na pewno.

> Wady LCD afektuja na krytyczne cechy obrazu - CRT mialy inne wady ktore
> z punktu widzenia uzytkownika nie afektowaly na jakosc obrazu...

Ma Pan zupełną rację. Nie determinuje to jednak przekreślania tego typu
monitorów. Najlepszym dowodem jest istnienie owych w praktycznie
wszystkich dziedzinach. Czynniki "pozajakościowe" wcisnęły LCD na rynek,
ale grupy zawodowe wymagające jakości, są na tyle dużą siłą nabywczą, że
łata się wady LCD cały czas.

> Reasumujac - dopoki LCD nie beda dysponowaly rozdzielczosciami na
> poziomie 7680x4320 trudno bedzie mowic o obiektywnym wyparciu
> technologii gorszej (w domysle CRT) przez technologie lepsza (w domysle
> LCD)

Rozdzielczość nie jest jedynym mankamentem. Znacznie poważniejszym,
odczuwalnym w bardzo wielu dziedzinach jest nieliniowa odpowiedź
matrycy. We współczesne LCD pakuje sie kilogramy elektroniki, która nic
nie robi tylko ów efekt kompensuje. Skomplikowane to, wymaga strojenia
monitora w fabryce sztuka w sztukę, ale się da. Na tyle skutecznie że
monitory mogą być stosowane w diagnostyce obrazowej i innych
zastosowaniach od których może zależeć nawet życie ludzkie. Grafika przy
tym to małe piwo.

--
Tomasz Jurgielewicz
Masz problem z kolorem? Wal śmiało!