Re: Co oznacza blad S.M.A.R.T.

Autor: Sanctum Officium <wytnij.to_at_wytnij.to.>
Data: Sun 15 Jun 2008 - 14:16:31 MET DST

Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
napisał w wiadomości news:g31luq$7ck$1@flis.man.torun.pl...

> "Sanctum Officium" g31fh9$6kt$1@news.onet.pl

> Jest tak stary, że chyba próżno szukać jego korzeni. :)
> Dotyczy i ciężarówek ;) (samochodów, które się reperuje,
> nie zaś kobiet w ciąży) i drukarek (Epson podawał MTBF
> w folderach reklamowych) i dysków, i w zasadzie wszystkiego,
> co produkowali porządni producenci, czyli tacy, którzy szanowali
> swoich klientów. M$ nigdy do takich nie należał. :) (i chyba nigdy
> nie dokumentował tego, co ,,produkował'', czyli pisał)

Co ma porgram komputerowy do MTBF?

> MTBF -- jest to średni czas pomiędzy awariami DANEGO
> URZĄDZENIA/EGZEMPLARZA.

Nie! Nie rozumiesz tego pojęcia. To nie jest żywotność urządzenia .

Może poczytaj, co to jest MTBF:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mean_time_between_failures

> I potrzebne to jest **na przykład** przy przeglądach -- jeśli wiadomo
> (z doświadczeń, różnorakich obliczeń, obserwacji), że pasek rozrządu
> zrywa się średnio co 50 tysięcy kilometrów, nie ma sensu wymienianie
> go co 5 tysięcy kilometrów czy co 100 tysięcy kilometrów. :)
>
> Pozwala na planowanie przeglądów czy napraw i daje ogólne
> pojęcie o wytrzymałości danego urządzenia czy elementu.

Podawany dla dysków MTBF nie daje nic i badania które dałem, pokazują, że
miliona godzin średnio dysk nie wytrzymuje. Wytrzymuje średnio ze 100 razy
mniej niż marketungowy MTBF.

> Trochę podobnie podaje się na przykład obciążalność (dopuszczalny nacisk)
> czy maksymalną szybkość opon. :)

Nieprawda. Przeciążysz, to uszkodzisz.

> Nie oznacza takie coś/oznaczenie, że jeśli
> opona przeznaczona jest do szybkości 160 km/h, to tylko tyle wytrzyma, ale
> oznacza, że przekraczanie tej szybkości nie jest bezpieczne.

Opona o indeksie Q jest na 160 i tej prędkości nie można przekraczać.

> I daje ogólne
> pojęcie o wytrzymałości opony.

Indeks prędkości nie ma nic do "ogólnej wytrzymałości opony".

> Ty nie jesteś warty zainteresowania. :)
> Najpierw coś zbuduj, :) a później zabieraj głos. :)

Jak na razie nie podałeś żadnego źródła swoich informacji.

> -=-
>
> Aby było jasne -- jeśli producent twierdzi, że MTBF jego urządzenia
> (urządzenia, które produkuje) wynosi milion godzin, to twierdzi nie
> mniej i nie więcej niż to/tyle, że średni czas życia JEDNEGO/każdego
> takiego urządzenia wynosi milion godzin w przypadku urządzenia, które
> nie podlega reperacjom. W przypadku urządzenia, które podlega reperacjom,
> jest to średni czas, jaki upływa pomiędzy awariami. Ponieważ dysku nie
> reperuje się, czas pomiędzy awariami jest jednocześnie czasem życia
> całego urządzenia/dysku.

Nie. W przypadku dyku oznacza to jego regularną wymianę co ileś tam, bo
jeden dysk nie wytrzyma 1 mln godzin pracy. Problem w tym, że producenci nie
podają co ile. Czas, co jaki trzeba dysk wymieniać, to jest właśnie jego
żywotność. Im częściej będzie wymieniany, tym uzyska się wyższy MTBF, im
rzadziej, tym niższy MTBF. Będą dysk wyminiać co miesiąc, uzyskają bardzo
wysoki MTBF, jeśli co 10 lat bardzo niski.

> [...]
> ale średnio -- właśnie milion godzin. :) Po 10 latach dysk (z MTBF
> wynoszącym
> milion godzin) nie przeżyje nawet 10% swojego ,,powołania'', tak więc
> szansa
> na to, że po 10 latach ciągłej pracy ulegnie awarii, jest znikoma.
> Niestety
> z różnych powodów producenci dodają także różnorakie wymogi i warunki
> pracy,
> typu niemożliwość pracy ciągłej, :) lub w zbyt szybko zmieniającej się
> temperaturze, czy w szokach mechanicznych lub termicznych, lub innych...

Podaj źróło tej inforamcji, bo inaczej trzeba to uznać za bajki wyssane z
palca.

MK