Re: Czy dyski są już do kosza?

Autor: Tomasz Chmielewski <tch_at_nospam.syneticon.net>
Data: Wed 11 Jun 2008 - 13:08:06 MET DST

DFuser schrieb:

> Sprawa się wyjaśniła.. Miałem w BIOSie wyłączone monitorowanie SMART
> (domyślne ustawienia w biosie są wyłączone!). Sprawdziłem kable,
> wyglądają na nieuszkodzone. Włączyłem, odpaliłem narzędzie diagnostyczne
> ze strony producentów, przeskanował jeden dysk (test szybki i długi) i
> napisał że jest OK. Dla drugiego dysku już nie było dobrze (znalazł 2
> sektory uszkodzone), napisał że musi wyzerować dysk (czy coś w tym
> stylu) ale zrobie to po przeniesieniu danych na nowy dysk. Dysk ten
> chodzi do tej pory.

> [...]

Zazwyczaj mozna to naprawic bez przenoszenia danych:

dd if=/dev/zero of=/mnt/montowanie/plik

az do calkowitego zapelnienia dysku. Potem skasowac plik.

Potem:

badblocks -v /dev/dysk

Jak beda jeszcze badblocki, to znaczy, ze blad byl na obszarze uzywanym
i nie zostal nadpisany/realokowany.

W takim wypadku to powinno znalezc uszkodzony plik:

cd /mnt/montowanie/
find -type f | xargs -I {} md5sum {}

A jak i to nic nie znajdzie, to znaczy, ze uszkodzone jest jakies
miejsce z metadanymi...

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org