Re: Czy dyski są już do kosza?

Autor: DFuser <dfuserNOSPAM_at_gazeta.pl>
Data: Wed 11 Jun 2008 - 12:50:28 MET DST

Tomasz Chmielewski napisał(a):

> I co to za dysk? Sprobuj dodac "-d ata" czy "-d sat":
>
> smartctl -d ata -a /dev/sda
>
> Ale to juz nie bardzo na ta grupe ;)

Sprawa się wyjaśniła.. Miałem w BIOSie wyłączone monitorowanie SMART
(domyślne ustawienia w biosie są wyłączone!). Sprawdziłem kable,
wyglądają na nieuszkodzone. Włączyłem, odpaliłem narzędzie diagnostyczne
ze strony producentów, przeskanował jeden dysk (test szybki i długi) i
napisał że jest OK. Dla drugiego dysku już nie było dobrze (znalazł 2
sektory uszkodzone), napisał że musi wyzerować dysk (czy coś w tym
stylu) ale zrobie to po przeniesieniu danych na nowy dysk. Dysk ten
chodzi do tej pory.

Odpaliłem dla pewności pod Linuksem smartctl i zwrócił prawidłowe
wartości, drugi dysk (ten uszkodzony) miał 71 sektorów realokowanych -
jak narzędzie diagnostyczne naprawi te uszkodzenia (2 sectors pending)
to zostawię ten dysk jako backup używany b.rzadko (raz w miesiącu). A
jak się nie uda, to pójdzie do kosza. Dziś będę miał nowy dysk..

Dyski są to jeszcze na ATA.

Dziękuje za pomoc.

Pozdrawiam DFuser