Re: Pytania o pamięci DIMM DDR i gniazda

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl.invalid>
Data: Sat 05 Apr 2008 - 00:50:21 MET DST

NOKGAMER <nokgamer(niespamuj)@onet.eu> wrote:

> 1. Czy są obserwowane różnice przy pamięci DIMM DDR osadzonej w
> gniazdo 1 lub 2 lub 3 (dla płyty z trzema gniazdami i bez dual'a)?

            Teoretycznie nie i mozna wsadzic w dowolne - w koncu zydzakowanie
sciezek jest m.in. po to by propagacja syganlu do kazdego z gniazd byla
taka sama. W praktyce jesli nie zawadza to dobrze wkladac do DIMM w
kolejnosci bankow.
            Acha - jesli masz rozne moduly/kosci to dobrze wkladac

> 2. Czy mogą (i jakie) wystąpić różnice w obsadzeniu jednego lub trzech
> gniazd pamięci DIMM?

            Zalezy jaki chipset. Piszesz ze bez dual-bank, czyli starszy. AFAIR
chyba VIA KT400A przy 3 modulach musial juz zejsc z PC3200 do PC2700 bez
wzgledu na szynkosc modulow, a u mnie np: na ULI1695 z kontolerem DDRI
w K8 X2 (Manchester) kosztowalo obnizenie MA Timing z 1T na 2T przy
przejsciu z duala 2x512 MB na 4x512 MB. Co ciekawe 3 moduly to Infineon
HYC64D64320GU5C, a czwarty to nieco wolniejszy Goodram GR400D64L3/512 na
kosciach Infineona - 3.0-4-4-8, zamiast 3.0-3-3-8, inna sprawa ze
najgorszy, a kosztowal mnie wiecej niz wszystkie pozostale - w pazdzierniku
2004 r. dalem z niego 380 zl, za kolejnego Infineona HYC64D64320GU5C w maju
2005 r. 170 zl, a teraz dwa HYC64D64320GU5C po 51 zl. Jak sie spojrzy na
ceny DDR2 za ~50 zl za 1 GB to az sie zal tych pieniedzy na goodrama robi
;)

Najciekawsze jest to, ze calosc swietnie dziala w dualu 4x512 i wczesniej
2x512 ale pod jednym warunkiem - najwolniejszy modul MUSI byc w pierwszym
dual-banku w slocie _najblizszym_ CPU - to wg niego kontoler ustawia
timingi. W przypadku innej kolejnosci system tylko piszczy bledem pamieci
i jest "ciemnosc widze".

To tyle bajek o komputerach - teora mowi ze wszystko jedno w ktorym
miejscu, praktyka zupelnie co innego, ale oczywiscie duzo zalezy od plyty.
NA wczesniejszym Epoxie na nForce2 ultra mogl byc w dowolnym slocie, z tym
ze nForce2 to byl dosc ciekawy chipset - chyba jedyny, ktory obslugiwal
dual-bank w konfiguracji 3 moduly pamieci, czasami nawet o roznej
organizacji.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl