Re: Czy rzeczywiście 4-rdzeniowe są na wyrost ?

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Tue 18 Mar 2008 - 12:41:21 MET

MC pisze:

> Prawidłowe pytanie brzmi "a z czego się składają tranzystory?". Bramka
> jest bardziej elementarnym elementem.

Nie o takich bramkach mówimy. A same bramki (w rozumieniu
części składowej tranzystora) nie mają żadnej funkcji i
nie posłużą do zbudowania jakiegokolwiek układu.

> Myślałem, że podyskutujemy rzeczowo, a Ty uciekasz w jakieś kosmiczne
> analogie.

Żebyś *zrozumiał*. Bo Ty uciekasz w "gdybanie" co też będzie
możliwe w przyszłości.

> Przecież długi potok w Pentium nie miał swoich przyczyn w wolnej
> propagacji. Nowsze rdzenie, taktowane nawet szybciej, mają krótkie potoki.

Długi potok w Pentium był spowodowany *właśnie* ograni-
czeniami czasu propagacji. Myślano, że wydłużając potok
uzyska się wyższe taktowanie. Owszem, osiągnięto by taki
rezultat, ale po drodze pojawiły się problemy z mocą i
chłodzeniem, a do tego okazało się, że zysk z tego jest
żaden, bo procesor z krótszym potokiem radzi sobie znacz-
nie lepiej nawet przy niższym taktowaniu. W końcu więc
pomysł zarzucono, choć po drodze zrobiono jeszcze Pres-
cotta z absurdalnie długim potokiem i tak straszliwym
poborem mocy, że teoretycznej granicy 4.5-5.0 GHz, którą
pewnie by się dało tym projektem osiągnąć, nie było sen-
su osiągać.

A dzisiejsze wysokie taktowanie procesorów z 14-16 eta-
pami potoku wynika z postępu technologicznego, na który
jednak już za jakiś czas nie będzie można liczyć, bo
zaczynamy dochodzić do wymiarów technologicznych, w któ-
rych nie da się domieszkować materiału półprzewodnikowego.

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |