Re: Czy rzeczywiście 4-rdzeniowe są na wyrost ?

Autor: Artur Gawryszczak <gawrysz_at_nospam.camk.edu.pl>
Data: Tue 04 Mar 2008 - 14:53:23 MET

MC wrote:
> Użytkownik "Radosław Sokół" <Radoslaw.Sokol@polsl.pl> napisał w
> wiadomości news:fqj64i$5s6$1@polsl.pl...
> Prawidłowe pytanie brzmi "a z czego się składają tranzystory?". Bramka
> jest bardziej elementarnym elementem.

Mylisz bramkę logiczną (funkcjonalny element, który robi coś konkretnego)
z bramką tranzystora, która sama w sobie prezentuje tyle funkcjonalności
co ucho od kubka, ale bez kubka.

> Przecież długi potok w Pentium nie miał swoich przyczyn w wolnej
> propagacji. Nowsze rdzenie, taktowane nawet szybciej, mają krótkie
> potoki.

Z długim potokiem dało się łatwiej zrobić procki, które miały więcej GHz
niż kuchenki mikrofalowe. Na szczęście zmienili kierunek i poszli jednak
w wydajność.

Żebyś nie wiem jaką technikę zaprzągł, to dwa razy więcej przełączeń stanu
bramki będzie kosztowało dwa razy więcej energi, która się zmieni w
ciepło, które z kolei trzeba gdzieś wywieźć. Tym samym dwa razy więcej
przełączeń stanu bramki w tej samej jednostce czasu podwaja moc grzejnika
zwanego procesorem, zadaje bardziej restrykcyjne warunki pracy elementów
(np. wykrycie zbocza lub stanu musi trwać szybciej), wymaga
drastyczniejszego ograniczenia rozmycia zbocz sygnału itp. itd.

Zatem póki co, to taniej jest użyć 4x3GHz, nawet kosztem 50% wydajności,
niż chłodzić ciekłym azotem selekcjonowane rdzenie podkręcane do 6GHz. Po
prostu przyszła pora na rozwój technik programistycznych dedykowanych
przetwarzaniu równoległemu. Pisanie jednowątkowe jest daleko łatwiejsze,
i wielu kawałków starego kodu nikt nie będzie przeprawiał z nagła na
wielowątkowość, więc zastępowanie oprogramowaniem wielowątkowym nie
będzie następowało jakoś porażająco szybko, inną kwestią jest jakiego
typu programy wymagają naprawdę ambitnej wielowątkowości z porządnym load
balancingiem uwzględniającym bieżące obciążenie systemu, uwarunkowania
narzucone przez I/O, pamięć itp.

--
Pozdrówka,
        Artur