Re: EPIA na domowy serwer? nada sie czy nie?

Autor: kamilk <kamilk_wyczysc_at_klub_wyczysc.chip_wyczysc.pl>
Data: Sat 01 Mar 2008 - 23:30:25 MET

Maciek "Babcia" Dobosz wrote:

> Przymierzałem się do którjeś z płyt ITX z procesorem VIA ale
> odstraszyła mnie cena i to że czasami bywają problemy z
> kompatybilnością. Szperając na Alledrogo znalazłem płytkę Intel
> D201GLY2. Niestety poza Allegro nikt jej nie miał - Intel w Polsce jej
> nei oferuje. Nie chciiałem czekać bo sprzedawca na Alledrogo pisał mi
> o 14 dniach oczekiwania mimo że ją oferował... Pomógł kumpel ale z
> inna płytą: Intel D201GLY2A.
> [...]

Dziękuję za informacje.
Ja tematu nadal nie sfinalizowałem i tym samym cały czas mam wątpliwości:

1. Opinie na temat wydajności mobo Intela D201GLY2 są delikatnie mówiąc
niezbyt pochlebne (spotkałem się gdzieś z informacją, że jest to mniej
więcej połowa wydajności odpowiednika z prockiem Vii - i chyba chodziło tu
jeszcze o C3, zatem jak sprawa wygląda z porównaniem do C7?).

2. Jak to jest z kwestią wydzielania ciepła przez D201GLY2?
(czy nie będzie przypadkiem tak, że przy obciążeniu będzie się ustrojstwo
niemiłosiernie grzało i żeby zapewnić mu stabilną pracę trzeba będzie
dołożyć wiatraczek wymuszający obieg powietrza?)

3. Czy prądożerność (przy absurdalnych cenach energii dla mnie jest to
kluczowy argument) jest rzeczywiście tak niska jak deklaruje producent?
Straty cieplne (grzanie) na tej płytce w jakiś sposób muszą powstawać -
cudów nie ma!

Podsumowując:
Pracuję w tej chwili na self-made serwerze złożonym z płytki na jakimś
czipsecie SiS-a + Celeron 900 + 384 MB Ram-u + HDD + Linux + samodzielnie
skompilowany kernel 2.6. Stabilność jest idealna (24/7/365)! Przy
uruchomionych usługach www, postfix, bind, squid, nfs, samba typowe
obciązenie CPU to ok. 1-2%.
Niestety sporo ciepła wydziela procesor, sam zasilacz (Fortron 12cm
wentylator) oraz dysk (80 GB Samsung). Stąd potrzeba wymuszenia obiegu
powietrza wiatrakami.

Puenta:
Czy nie będzie przypadkiem tak jak z tym powiedzeniem (zamienił stryjek ...)
gdy kupując płytkę Intela D201GLY2 i opróżniając przy tym trochę kieszenie
okaże się po pewnym czasie, że sumarycznie nie było warto wydawać tych
pieniążków bo zużycie prądu niewiele zmaleje a i tak trzeba będzie stosować
wiatraki do grzejącej się płyty głównej.
Czy nie warto od razu zaiwestować w Epię nawet taką ze starszym typem
procesora?

PS. Jakie masz subiektywne odczucia dot. emisji cieplnej przez radiator
(bardzo sie grzeje?)