Re: EPIA na domowy serwer? nada sie czy nie?

Autor: Maciek \ <babcia_at_jewish.org.pl>
Data: Sat 01 Mar 2008 - 18:08:54 MET

On Sun, 10 Feb 2008 13:00:02 +0100, kamilk
<kamilk_wyczysc@klub_wyczysc.chip_wyczysc.pl> wrote:

>Proszę o opis i wrażenia subiektywne i obiektywne. Tu, na forum.
>Dla potomności ;)

No to ja opisze swoje. Do tej pory domowy serwer stał na stareńkim
komputerze Della z serii Optiplex150 (Celeron 833, 256 RAM, HDD 40Mb,
wbudowana sieciówka itp.). Na nim jedna z dystrybucji Linuxa. W sumie
mi wystarczał poza jednym - nie mogłem dobrać pamięci które chciały
działać z płytą tego Della i byłem skazany na tyle ile miał komp a
zacząłem bawić się udopstępnianeim swoich fotek via Gallery2 gdzie ich
obróbka jest po stronei serwera a to trochę pamięci wymaga. Do tego
płyta miała wbudowaną grafikę z zaledwie 1Mb pamięci. Niby można było
wstawic jakąś grafike low-profile na AGP ale znów - żadna nie chciała
działać. A czasami używam X-ów więc coś by się lepszego przydało. Poza
tym mając w perspektywie narodziny dziecka doszedłem do wniosku że 3
już mocno zużyte wiatraki (nietypowe poza tym na procku) generują
trochę za duży szum - zwłaszcza w nocy. Ergo: nadszedł czas zmian.
Przymierzałem się do którjeś z płyt ITX z procesorem VIA ale
odstraszyła mnie cena i to że czasami bywają problemy z
kompatybilnością. Szperając na Alledrogo znalazłem płytkę Intel
D201GLY2. Niestety poza Allegro nikt jej nie miał - Intel w Polsce jej
nei oferuje. Nie chciiałem czekać bo sprzedawca na Alledrogo pisał mi
o 14 dniach oczekiwania mimo że ją oferował... Pomógł kumpel ale z
inna płytą: Intel D201GLY2A. Różni się od tej pierwszej wiatraczkiem
na radiatorze procesora. Alee za to kumpel załatwił mio ją za równe
200 złotych. Pote wizyta na giełdzie w Warszawie. Kość 1Gb RAM
(używka) za 70 złotych. Przejściówka IDE<>CF - 25 złotych (na 2 karty,
za 5 złltych mnie na jedną). Za 75 zeta CF 4Gb Platinum. Dysk (60 Gb
2,5 cala) z uszkodzonego laptoka miałem w domu. Kabel IDE także.
Przejściówka IDE 2,5<>3,5 cala też. Największe schody to obudowa i
zasilacz - tu ceny są absurdalne. Obudowa z zasilaczem to wydatek
powyżej 300 złotych. Jak za kawałek blachy plus zasilacz kilkadziesiąt
watów to po prostu kpina. Niestety na giełdzie nie było "moich"
magików od obudów i zasilaczy więc za zasilanie zestawu robi w tej
chwili awaryjnie zasilacz 500W z wolnoobrotowym wiatrakiem. Odłączonym
wiatrakiem ;-) W perspektywie mam polowanie na jakiś mniejszy bo płyta
bierze mniej niż kilkanaście watów a dysk niewiele więcej. Czyli
zestaw kosztował mnie 370 złotych (płyta, RAM, przejsciówka, CF 4Gb)
plus dysk, kabel i zasilacz. Na razie serwer leży po prostu na biurku
i sobie działa. Testowo jest na tym FedoraCore 8 (akurat miałem płytkę
pod ręką). Cóż powiedzieć - po prostu działa. Na razie nic nie serwuje
- nie mam czasu na przeniesienie serwera i jego dopieszczenie. Ważne
jak dla mnie jest to że spokojnie działa z odłączonym wiatrakiem na
radiatorze procesora. Niestety jest to wysokoobrotowy model o małej
średnicy i dość dużym hałasie. W perspektywie kilku dni pójdzie
zamiast niego albo solidny radiator albo coś radiator z niskoobrotowym
wiatrakiem z regulacją obrotów jesli pasywny nie wyrobi. Niestety nie
mam czasu poobciążać dłużej procesora by sprawdzić jak się grzeje no i
warto pamiętać że w tej chwili komp działa bez obudowy - na wolnym
powietrzu. W każdym razie jako desktop pod X-ami działa jak dla mnie
wyśmienicie. Jak macie jakieś pytania - chęteni odpowiem.

Przy okazji: szukam do tego kompa zasilacza. Obudowa nie jest w sumie
ważna - sam w razie czego jakąś sobie sklecę jeśli nie znajdę czegoś
tanio albo będzie leżeć na wierzchu - miejsce mam a i tak zarządzam
tym zdalnie. Ale jesli trafiłby się jakiś zailacz bez wiatraków albo
np. używka obudowa - tak do 100 złotych to chętnei bym cos takiego
kupił.

Zdrówko