Re: Kilka ciekawych (jak sądzę) pytań sprzętowych

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Tue 19 Feb 2008 - 09:29:24 MET

Darek pisze:
> 1) Czy komputer może uszkodzić się w taki sposób, że niby będzie działał
> prawidłowo, ale na przykład będzie dawał nie do końca poprawne wyniki
> obliczeń? Na pozór wydaje się to niemożliwe, ale zastanawiam się, czy

Może, jak najbardziej.

> np. procesory projektuje się tak, że mają one jakiś mechanizm wykrywania
> błędów typu sumy kontrolne, itp. Bo jeśli nie, to teoretycznie chyba

Tylko w niektórych blokach, najbardziej narażonych na
uszkodzenia mogące modyfikować dane.

Poza tym zdarzają się ewidentne błędy projektowe, w wyniku
których układ daje niepoprawne wyniki (lub działa w sposób
niepewny) w określonych skrajnych (lub mniej skrajnych)
sytuacjach.

> 2) Czy są jakieś znane partie dysków SATA, które NIE pracują prawidłowo
> w macierzach RAID 0? Jaka firma ma w tej chwili najlepszą renomę jeśli
> chodzi o bezawaryjność? Samsung?

Każdy dysk musi pracować prawidłowo w macierzy.

Nie ma w tej chwili producenta produkującego mniej awa-
ryjne dyski. Wszystkie dyski ATA/SATA są mniej więcej
tej samej, przeciętnej jakości.

> 3) Mam płytę Intela DP35DP, która - jak to Intel - wymaga pamięci 1.8V.
> Pytanie, czy producent tak tylko pisze, bo tak jest w oficjalnej
> specyfikacji DDR2 i w razie niestabilności jest na co zrzucić winę, czy
> naprawdę powinienem poszukać pamięci 1.8V? W tej chwili mam Patrioty 800

Płyta może wymagać takiego napięcia bo to jest *standard*.

> możliwość puszczenia większego napięcia i właśnie to zrobiła? Czy może
> płyta podaje 1.8V i może pojawić się niestabilność pracy komputera?

Trudno powiedzieć, przy czym druga opcja jest całkiem
możliwa. Trudno zmierzyć napięcie DIMMów (chyba, że płyta
je bezpośrednio mierzy sama z siebie).

> sprzedać te pamiątki 2.0V, które mam i szukać czegoś 1.8V, czy zapuścić
> na dobę MemTest86 i jak będzie OK, to uznać, że na pewno będą stabilne?

Na pewno długi test Memtestem86+ i Prime95 pozwoli zyskać
zaufanie do danych parametrów pracy pamięci :)

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |