Re: Pentium M, dual-channel DDR - duża różnica?

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl.invalid>
Data: Fri 15 Feb 2008 - 15:34:58 MET

|\/|arci|\| <em.en@g.a.z.e.t.a.pl> wrote:

> Z tego co pamiętam za czasów Pentium 4 dual-channel dawało sporą
> różnicę prędkości. W przypadku Pentium M różnice chyba są sporo
> mniejsze, mam rację?

            Od kiedy to PEntium M i 855GME maja obsluge trybu dual channel?
Cos przegapilem?

> Sytuacja jest taka: notebook z Pentium M 735, 400
> MHz FSB, Intel 855GME, 2 x 256 MB DDR SODIMM. Jeden moduł jest pod
> klawiaturą i bardzo ciężko się do niego dostać, boję się uszkodzić
> klawiaturę (jeden zaczep bardzo mocno trzyma).

            LOL, skad ja to znam, tyle ze odtyczy to nie dostepu do pamieci
ktora jest latwo dostepna pod klapka, razem z minipci i modulem BT,
tylko HDD, do wymiany ktorego trzeba rozebrac praktycznie caly laptop).
Niestety taka uroda ultra portable - nie ma juz jak upchnac tych latwo
dostepnych klapek jak w krowach 15,4" i wiekszych. Plus tylko taki, ze
HDD w laptopie raczej rzadko sie wymienia - mi 60 GB w zupelnosci
wystarcza na XP i linuksa i jeszcze sporo miejsca zsostaje.

> Czy konfiguracja 1 GB + 256 MB będzie _wyczuwalnie_ wolniejsza od,
przypuśćmy, 2 x 512 MB?

             Mam podobnego Della X300 (ultra portable) na 855GM i Pentium M 738
(Dothan 1,4 GHz 2MB cache LV - niech ktos mi wytlumaczy sensownosc
numeracji intelowskiej, skoro Twoj 735 jest identyczny, ale szybszy (1,73
vs 1,4 GHz, ma takie samo FSB i cache L2, moj jest tylko w wersji low
voltage). Przy tym rating AMD to pikus. Nic mi nie wiadomo o dual channel
dla tych chipsetow. U siebie mam 128 MB lutowane na stale na plycie glownej
+ modul 512 MB w slocie. 640 MB do linuksa i XP PRO wystarcza w zupelnosci.
            Przed kupnem sprawdz jednak jakie maks moduly obsluguje Twoj laptop.
U mnie jest to 1 GB, ale dwustronne. Zreszta laptopy i innne A-Brandy sa
bardzo wybredne co do pamieci - najlepiej isc z nim do sklepu i na miejscu
kazac zamontowac by sprawdzic czy wspolpracuja, a dopiero potem placic.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl