Re: Co lepsze SB Augigy SE vs Realtek ALC888

Autor: Marek Chwojnicki <marek_ch_at_tenbit.pl>
Data: Wed 06 Feb 2008 - 11:03:25 MET

Tomasz Minkiewicz napisał(a):

> Może ja czegoś bardzo nie rozumiem, ale skoro "ratio", to znaczy, że coś
> przez coś się dzieli, podczas ciszy sygnał to 0, a jeśli mamy zawsze
> dzielną 0, to niewiele nam taki wskaźnik powie.

Tylko, ze "cisza" i cisza to dwie różne sprawy. SNR mierzy różnicę
poziomów pomiędzy (uogólniając) normalnym sygnałem w pewnych ściśle
określonych warunkach a "ciszą" tej karty/przetwornika/dowolnego
urządzenia, tzn. sytuacją kiedy na wyjście NIE JEST NIC PODAWANE. To
znaczy, ze na wyjściu nie ma sygnału użytecznego, a są szumy własne
urządzenia, czyli "cisza".

> Aż sprawdziłem, co wikipedia ma na ten temat do powiedzenia i ona mówi tak:
> "measuring signal-to-noise ratios requires the selection of a representative
> or reference signal. In audio engineering, this reference signal is usually
> a sine wave, sounding a tone, at a recognized and standardized nominal
> level or alignment level, such as 1 kHz at +4 dBu (1.228 VRMS)."
>
> Na decybelach się ni cholery nie rozumiem, ale wolty to wolty, a sinusoida
> to sinusoida - zakres napięć line-in/line-out to AFAIR 2V, więc 1.228 VRMS
> nie wygląda mi na ciszę, tylko na jakieś 80% głośności maksymalnej.

Decybele są po to, żeby w sensowny sposób prezentować zjawiska o
logarytmicznym charakterze zmian, tzn. zmiana czynnika sprawczego o rząd
wielkości powoduje liniową zmianę efektu, np. 10-krotna zmiana na
wejściu powoduje odczucie 2-krotnego wzrostu na wyjściu. Zwykle
towarzyszy temu zmiana ośrodka, dziedziny itp., np. przejście z prądu
elektrycznego na natężenie fali dźwiękowej w powietrzu po przetworzeniu
tego przez głośnik (przetwornik elektryczno-mechaniczny).

A to co piszesz o 0dB w rozumieniu inżynierów audio (czy raczej
inżynierów dźwięku) to taki poziom odniesienia, przyjęty właśnie nie
jako cisza, tylko pełne wysterowanie na styku pomiędzy urządzeniami.
Wtedy np. taki sygnał jest przy pełnym wysterowaniu przedwzmacniacza,
wzmacniach na wyjściu daje +X decybeli, a "cisza" to -Y decybeli (im
wyższa liczba po minusie tym lepiej). SNR 100dB oznacza wtedy, że bez
wysterowania na wyjściu takiego przedwzmacniacza są szumy o poziomie
-100dB, co po przeliczeniu logarytmicznym z tych woltów odniesienia daje
ileś tam mikrowoltów :)

To tak ogólnie i bardzo skrótowo :)

Pozdrawiam,
Trolu