Re: RAM DDR2 do nowego laptopa: 1x 2GB, czy 2x 1GB ?

Autor: Robbo <robbo_at_i.luv.spam.com>
Data: Mon 28 Jan 2008 - 17:14:46 MET

Użytkownik "AD" <adamu@widzew.net> napisał w wiadomości
news:fnkkf6$sqp$1@news2.task.gda.pl...
> Witam!
> Mam w miarę nowego laptopa (ma 2 miesiące).
> Jest to HP Pavilion. Obecnie mam w nim 1GB RAMu (dwie kości po 512MB).
> Chciałbym powiększyć pamięć do minimum 2GB. I teraz moje pytanie.
> 1.
> Co lepiej włożyć: dwie kości po 1GB, czy jedną kość 2GB?
> Dodam, że mam dwa sloty na kości pamięci.
> 2GB w jednej kości niby jest bardziej rozwojowe, bo za jakiś czas można by
> dołożyć drugą kość 2GB, ale z drugiej strony to jest pamięć DDR2, więc
> niby lepiej żeby były 2 identyczne kości...?

Dwojka w oznaczeniu "DDR2" nie ma z tym nic wspólnego. Teoretycznie opcja
dwóch modułow np. 2x1GB pozwoli pracowac pamięciom w trybie dual-channel,
jednakże przyrost osiągów z takiej kombinacji jest niezbyt duży nawet w
testach syntetycznych, a już napewno nie zauważalny w codziennej pracy.

> Co o tym sądzicie? jak lepiej zrobić?

Mysle, ze lepiej 1x2GB - jedna kość, mniejsze zużycie prądu, w przypadku
laptopa może to mieć znaczenie dla "detalistów" ;-)

> 2. A sprawa druga, to szybkość pamięci i ten "CL".
> Z moich wiadomości im mniejsze CL tym lepiej (bo to opóźnienie w zapisie,
> czy coś takiego), tak?

Tak, "coś takiego" to dobre określenie ;-) Faktem jest że im niższe tym
lepiej.

> A co z szybkością pamięci? Teraz mam 667MHz, ale procesor jest na
> FSB=800MHz, to chyba lepiej jak bym RAM też włożył już na 800MHz...?

W przypadku "megaherców" pamięci - im więcej tym lepiej. Oczywiście przyrost
wydajnościowy nie jest wprost proporcjonalny ;-) Testów porównawczych w
necie od groma. Z każdego co innego wynika, ale to z powodu różnorodności
zadań do jakich komputer jest wykorzystywany. Niektórym aplikacjom bardzie
pomaga predkosc, innym niskie opóźnienia CL. Czyli wszystko zalezy od tego
do czego uzywasz laptopa. Jesli codzienna praca typowo biurowa to nie
odczujesz różnicy i polecam spokojnie zakup 667/CL5.

--
rb