Pytanie o grafikę (jak zwykle)

Autor: Gotfryd Smolik news <smolik_at_stanpol.com.pl>
Data: Sat 22 Dec 2007 - 00:56:11 MET

  Witam!
  Streszczenie:

- poszukiwana karta PCI-E, ATI, wraz z *wyraźnym* objaśnieniem jak toto
   działa w kontekście posiadania dwu wyjść video, jako że oczekuję
   obsługi dwu monitorów
- nie musi toto być "wyczynowe", daleko mi do potrzeby obsługi nowych
   gier, w żaden deseń nie szukam karty wartej więcej niż płyta główna :P
- wskazane żeby nie było "za grube", bo płyta to ASUS P5E, a jak ktos się
   przyjrzał, tam jest zrobione tak iż gniazda PCI (zwykłych) są na
   zewnątrz gniazd PCI-Ex16 (tych do grafiki), więc co najmniej jedno
   gniazdo ma radiator od PCI-E od strony "miedzy kartami" (z normalnym,
   czyli małym odstępem), a nie chciałbym zablokować sobie możliwości
   nawtykania kart na przyszłość - posiadana karta z NVidią ma na tyle
   wystający radiator, że do PCI nie dałoby się nic już włożyć
- wskazane pasywne chłodzenie

  Uściślając: ATI dlatego, że korzystając z okazji chcę sprawdzić
współpracę NViidii i ATI w tym samym kompie (o co kiedyś pytałem,
ale oprócz oczywistego stwierdzenia że "powinno działać" nikt
nie przyznał się do sprawdzenia), mimo że (przynajmniej na razie)
obie karty razem nie zostaną.

  Wątek "Karta dwu monitorowa" (pisownia oryginalna) przeczytałem, jakieś
inne z ostatniego kwartału też wyłowiłem.

  Obraz :) który mi się z tego wyłania, jest taki:
- nie jest oczywiste, że karta posiadająca dwa wyjścia na monitor,
  dajmy na to taka:
http://proline.pl/shop.php?prodid=GIGA+HD2400PR+256+64
...albo taka:
http://www.allegro.pl/item284354307_karta_graficzna_gigabyte_radeon_x550.html
... będzie mogła pracować na dwa monitory; czy z komentarza "co najmniej
  "x600" mam wnioskować, że "x" to znak zastępczy i karta 2400 (mimo, że ma
dwa RAMDACe) może jedynie klonować obraz na dwa monitory?
  Czy miało to być dosłownie "X600", jak tu:
http://www.allegro.pl/item283585903_radeon_x600_hypermemory_256_mb_fvat_gwar_od_ss.html
...i rzeczona 2400 już ma pełną obsługę?
  Przez "pełną obsługę" rozumiem normalną, oddzielną obsługę każdej karty,
mam w tej chwili w (innym) kompie GForce (jedną na PCI-E, drugą
w postaci nowej produkcji zabytku GF2 na PCI) i mniej więcej oddzielnie
działają, może tryb stereo się gryzie :] (dlatego mniej więcej, bo
to irytujące, że jak włączę stereo na CRT to na LCD podpiętym do
drugiej karty ykhm... niezbyt jest dobrze...).
  W tym kontekście pytanie dodatkowe: czy wirtualny screen, wbudowany
AFAIK w drivery ATI (uprzejmie proszę o nie mylenie z wirtualnym
desktopem) działa *również* oddzielnie dla każdego wyjścia monitorowego?
(na zdrowy rozum, żeby miało to sens - powinien, ale tak na wszelki
wypadek wolę spytać). No i czy ów ficzer nadal w kartach ATI
(a przynajmniej w ichnich driverach do rozważanych kart, przynajmniej
pod Windows) nadal istnieje, bo jak nie to rozglądam się za
NVidią :>

  Czy, zakładając że dobrze zrozumiałem iż "2600" już obsługuje
w pełni niezależnie 2 monitory, taka karta:
http://proline.pl/shop.php?prodid=GIGA+HD2600PR+512+12
  (512MB DDR2) na tyle różni się w *ewentualnych* zastosowaniach
wymagających pewnej mocy obliczeniowej od:
http://proline.pl/shop.php?prodid=GIGA+X2600XT+256+128
  (256 MB, ale DDR3) żeby uzasadniało to +60 zł?

  Abstrahując od mojego poszukiwania ATI - czy takie cóś, na NVidii:
http://proline.pl/shop.php?prodid=ASUS+EN6200TC+256+PC
  ...obsługuje 2 monitory?

  Wnioski, że wymienione karty 2*00 "pociągną" w razie potrzeby obraz
HD (również jako zastosowanie uboczne) wynikał z postów, dla kart
2600 wprost widzę taką uwagę w opisie. Jak się mylę to proszę
skrzyczeć.

  Czytającym dziękuję za cierpliwość i proszę o uwagi :)

pozdrowienia, Gotfryd