Re: WD Raid Edition 2

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Fri 23 Nov 2007 - 10:29:04 MET

Radek D pisze:
> Wiem, bierzemy 1000 dysków, odpalamy je w pracy ciągłej,
> jeden padł po 1200 godzin - mamy MTBF - 1 200 000 godzin.

No właśnie. Ponadto nawet nie wyznacza się czasem tego
statystycznie, a tylko szacuje na podstawie MTBFów
starszych modeli oraz wprowadzonych ulepszeń oraz -
co najciekawsze - założeń ;) Stąd tak duże MTBFy wcale
nie muszą być bajką, ale ich znaczenie też jest niewielkie.

> Ale IMHO to ten parametr to taka marketingowa magia wielkich liczb.

Oczywiście.

> Testy Google pokazały, że jeśli nie padnie na początku to dopiero po
> kilku latach systematycznie zacznie się sypać.

I to jest prawda :)

> A mógłbym prosić o rozwinięcie tego zagadnienia. Jak wygląda
> taki system odzyskiwania danych w "normalnych" HD ?

Normalnie w momencie błędu odczytu sektora kontroler dysku
rekalibruje głowice (przechodzi do ścieżki zerowej i wraca
na właściwą), odczekuje sekundę czy dwie i powtarza operację.
I tak w kółko, zazwyczaj kilka lub kilkanaście razy. Jeżeli
za którymś razem odczyt się uda, sektor jest przenoszony
do obszaru realokacji i wyłączany z użycia. Jeżeli nie,
system operacyjny dostaje komunikat błędu.

W dyskach RAIDowych pierwszy błąd sumy kontrolnej powoduje
zwrócenie komunikatu błędu, by system mógł wywalić nawala-
jący dysk z macierzy i poinformować o konieczności wymiany
bez "zwieszania" działania macierzy na kilkanaście sekund.
Macierz się rozpada, ale system działa bez najmniejszej
przerwy.

Takie coś w przypadku pojedynczego dysku jest niebezpieczne
(bo jak nawali, to mniejsza szansa, że jeszcze się coś
odzyska na początku awarii), a w przypadku RAID 0 jest
zabójcze, bo przy byle uszkodzonym sektorze macierz się
rozpada i traci się wszystkie dane.

> RE=przystosowany do ciągłej pracy, a u mnie
> komp chodzi przynajmniej 10h/dobę.

Zwykłe dyski mogą pracować w cyklu ciągłym.

A bezpieczeństwo danych trzeba zapewnić macierzą albo
backupem, jakość dysku tu nie gra specjalnej roli.

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |