Re: czy dwurdzeniowe procesory to przeliczenie jak 2 procesory?

Autor: Marcin P. <lelec_at_op.pl>
Data: Mon 12 Nov 2007 - 08:17:12 MET

Użytkownik "nemo" <kasuj_x.nemox@komturx.com.pl> napisał w wiadomości news:fh7la8$ec4
> [...] Innymi słowy nie da się jakoś wyraźnie i jednoznacznie ustalić różnicy w wydajności i nie
> zawsze 2 rdzenie mają przewagę nad 1...

hehe, no tu się troszkę mylisz.
2 rdzenie wykonają w tym samym czasie 2 x więcej roboty. I nie chodzi tu o jakieś specyficzne
programy. Uruchamiasz komputer z wieloma procami, a system odpala swoje usługi. Uruchamiasz
kolejne programy, a system dzieli taski między rdzenie. Nawet, jeśli program nie jest napisany
pod wiele rdzeni, to dostaje czas jednego rdzenia, a drugi podobny program dostaje czas drugiego
rdzenia. Klasyczna sytuacja: Uruchamiasz okienko przeglądarki i Worda. Ja mam zwykle otwartych
kilkanaście okienek 3 różnych przeglądarek, Photoshopa, ze 3 sesje FTP, kilka okien notatnika.
No i luzik, mogę dalej otwierać kolejne aplikacje.

No i wspomniany w wątku przypadek ciężkiej roboty - przekodowywanie filmu.
Dziś kodery są tak napisane, że potrafią użyć wile rdzeni. Aż miło popatrzeć, jak równo,
prawie pod sufit obciążone cztery rdzenie zarabiają na siebie.

Nie można powiedzieć wprost, że w procu n-rdzeniowym wydajność systemu rośnie n razy.
Procesor ma jedną szynę danych, która, dzięki podwyższonej ilości cache, jakoś musi uciągnąć
żądania dostępu do pamięci od wszystkich rdzeni.

Serdeczne pozdrowienia

--
Marcin
Q6600@3000 MHz, P5K, 2GB, 21' PVA