Re: Z cyklu jaki pecet: wydajny, tani i cichy?

Autor: BartekK <sibi_at_NOSPAMdrut.org>
Data: Sat 03 Nov 2007 - 12:25:39 MET

Konrad Kosmowski pisze:
> O. Czyli to po prostu mają być dwie kości? No to jeszcze inaczej - lepiej N GB
> w jednej czy N/2 w dwóch kościach? I dlaczemu?
2 _płytki_ a nie kości. Na każdej z płytek będzie ich tam z 8 albo 16szt
zapewne. 1 płytka = "jedna pamięć ddr2", nie ważne ile tam czipów
siedzi. Aby pracowały w dual-channel potrzebujesz 2 płytki. Większość
czipsetów/płyt (pod c2d i pod amd) obsługuje dual-channel w postaci 2x
gniazda pamięci, czyli razem 4 gniazda (choć czasem tylko 2 wlutowane,
trzeba patrzeć na płytę główną jak się kupuje). Jeśli wsadzisz 2
oddzielne płytki, każda w oddzielny bank (przeważnie kolorami oznaczone)
to z ramem robi się "coś jak raid" - podwójna wydajność bez żadnych
minusów. Czyli z twojego punktu widzenia ważne by mieć 2 moduły
(płytki), a pojemność taka by było ok (czyli od biedy 2x 256MB, ale
ciężko będzie znaleźć takie ddr2 800, więc najlepiej 2x 512MB ddr2
800MHz). Minusem takiego rozwiązania jest ograniczenie przyszłościowego
rozwoju - kupisz teraz 2 płytki, to ewentualnie dołożysz kiedyś 2
kolejne albo już wogóle...

> Nie tak ma być i do domu nie do biznesowych (cokolwiek). :) Mają być dwa w
> RAID1. Szybkie, a pojemności to mogą mieć nawet 20GB.
Nie da się tak. Nie ma dysków małych i szybkich, poza wd-raptorem 36GB
ale to już stara technologia, kupa hałasu i gwizdu, kupa grzania się,
drogie... a nowe dyski je przeskakują wydajnością. Przeskakują bo mają
większą pojemność, a pojemność mają większą bo mają większe upakowanie
danych GB/milimetr2, a to daje dużo lepsze parametry/transfer - dysk
przesuwając się pod głowicą (obracając z taką samą prędkością rpm)
dostarcza dużo więcej danych w ciągu sekundy, pozatym seektime spada, bo
  by skoczyć "100GB dalej" wystarczy mniejszy ruch głowicy.

A co do obudowy - to cyknąłem fotki bo akurat stoi na biurku taka:
http://www.drut.org/images/stories/artykuly/chieftec/100_9969.jpg
http://www.drut.org/images/stories/artykuly/chieftec/100_9967.jpg
http://www.drut.org/images/stories/artykuly/chieftec/100_9971.jpg
Z tyłu jest miejsce na 2x 9cm wentylatorek (lub 8 jak ktoś się uprze), z
przodu 12cm. Zasilacz jest bezszelestny, w zasadzie w spoczynku prawie
nic nie wieje z niego.