Re: [NTG] Petycja

Autor: TomekO <niemam_at_o2.pl>
Data: Mon 29 Oct 2007 - 16:22:46 MET

Dnia Mon, 29 Oct 2007 10:30:05 +0100, gotar napisa艂(a):

> No w艂a艣nie - zatem problem (podkre艣l臋 jeszcze raz, natury bardziej
> spo艂ecznej) mo偶naby rozwi膮za膰, gdyby istnia艂 mechanizm, kt贸ry dla ka偶dej
> osoby z prawem wyborczym b臋dzie w stanie wygenerowa膰 sygnatur臋, kt贸rej
> nie da si臋 powi膮za膰 z osob膮 (w czasie niekoniecznie nawet wielomianowym
> - wystarczy, 偶e w czasie tak d艂ugim, jak d艂ugo trzymane s膮 wyniki
> wybor贸w), a jednocze艣nie zapewni unikalno艣膰 os贸b w艣r贸d wszystkich
> sygnatur.
> Zatem patrz膮c od strony g艂osuj膮cego - jego certyfikat musia艂by umie膰
> wygenerowa膰 X r贸偶nych sygnatur (aby nie mo偶na stworzy膰 prostego
> [...]

Wydaje mi si臋 偶e mechanizmy ju偶 powsta艂y. Ustawa o podpisie
elektronicznym istnieje od dawna i chyba problemu z podpisem i
identyfikacj膮 by nie by艂o. Odno艣nie podtwierdzenia na kogo si臋 g艂osowa艂o
mo偶na uzyska膰 z szyfrowanego pliku kt贸rego tre艣膰 mo偶na wydrukowa膰, wys艂a膰
do potwierdzenia etc. Wi臋kszych problem贸w nie ma w przypadku bankowo艣ci
elektronicznej, ZUSu wi臋c nie wiem w czym wybory s膮 bardziej
skomplikowane. Do rozliczania si臋 z r贸偶nymi urz臋dami jest ustawa ale albo
nie ma przepis贸w wykonawczych albo jest niech臋膰 bo to mo偶e doprowadzi膰 do
zwolnie艅 albo ciemnogr贸d urz臋das贸w co robi z naszego kraju za艣cianek
europy.