Re: [NTG] Petycja

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Sun 28 Oct 2007 - 21:35:06 MET

** PSYLO <psylo.wytnijto@o2.pl> wrote:

> To, że nie wyobrażalne jest dla mnie zweryfikowanie tego czy ktoś oddał głos,
> kiedy i czy na 100% to była ta dana osoba bez możliwości sprawdzenia na kogo
> oddany został głos. No, chyba że przed każdym komputerem posadzimy członka
> OKW i będzie sprawdzał dowód osobisty przed dopuszczeniem do klawiatury. Dużo
> łatwiejsze i bardziej prawdopodobne staną się też wszelkie manipulacje
> wynikami. Po prostu nie jesteśmy jeszcze w stanie zrealizować tego przez
> internet przy zachowaniu konstytucyjnych praw. Mam rację?

Po pierwsze to do tej pory nie funkcjonuje tzw. podpis elektroniczny czyli
zapewnienie infrastruktury, która właśnie pozwala na określenie tożsamości
osoby po drugim końcu kabla. Więc to nierealne mrzonki bo nie istnieją nawet
ramy prawne dla czegoś takiego, nie mówiąc już o możliwościach
technologicznych. Więc już w tym momencie cały pomysł pada.

Po drugie to dotychczasowy system głosowania doskonale się sprawdza i nigdzie
nie jest powiedziane, że robienie tego drogą elektroniczną będzie lepsze. Baa
patrząc na przykłady z USA to wychodzi im to o wiele gorzej. Obecny system
głosowania jest OK, a skoro coś nie jest popsute to się tego nie naprawia. Co
możnaby zrobić to np. objazdowe komisje wyborcze, z którymi np. można się
umówić w szpitalu czy w domu, jak ktoś jest niepełnosprawny czy coś. Chociaż
nie wiem czy czegoś takiego przypadkiem już nie ma.

Po trzecie PKW nie ma zielonego pojęcia jak to zrobić i wyszłoby jak zawsze
(patrz ZUS i podobne). Kartki i urny mają niezaprzeczalną zaletę - prostotę.
Nie wymagają prundu, sieci, kwalifikowanej kadry, poważnych zabezpieczeń itp.

No i po czwarte właściwie PODSTAWOWY (to o czym napisałeś) problem polega na
tym, że tak się nie da głosować. To tak jakbyś w Komisji Wyborczej mówił na
głos na kogo chcesz głosować do jakiejś osoby za kurtyną i ufał, że ta osoba
odnotuje to z zgodnie z Twoją wolą. :)