Re: [NTG] Petycja

Autor: gotar <gotar-poczta_at_onet.pl>
Data: Sun 28 Oct 2007 - 21:33:59 MET

PSYLO <psylo.wytnijto@o2.pl> wrote:

> To, że nie wyobrażalne jest dla mnie zweryfikowanie tego czy ktoś oddał
> głos, kiedy i czy na 100% to była ta dana osoba

To, czy ktoś oddał, zaznaczasz w jednej tabeli (tak jak zbierane są
podpisy na liście).

Kiedy oddał - to jest informacja nieistotna, nie powinna być
zachowywana.

Weryfikacja tożsamości to jest temat na osobną dyskusję, ale WYOBRAŻALNE
jest przydzielenie wszystkim certyfikatów przez powołany do tego urząd.

> bez możliwości sprawdzenia na kogo oddany został głos.

Głosy zapisujesz w osobnej tabeli, po prostu inkrementując liczniki (tak
samo jak anonimowe karty są segregowane na kupki).

> No, chyba że przed każdym
> komputerem posadzimy członka OKW i będzie sprawdzał dowód osobisty przed
> dopuszczeniem do klawiatury.

Wystarczy certyfikat, którym sygnujesz sam FAKT oddania głosu (tak samo
jak podpisem własnoręcznym sygnujesz pobranie kart do głosowania).

> Dużo łatwiejsze i bardziej prawdopodobne
> staną się też wszelkie manipulacje wynikami.

W wykonaniu Prokomu bardziej prawdopodobne stanie się to, że system
wysiądzie i głosy polecą w kosmos.
Wiarygodność systemu informatycznego mogłaby być zapewniona JEDYNIE
upublicznieniem kodu.

Przecież teraz głosy też są zliczane komputerowo (zbiorcze dane z
komisji) - jedyną różnicą jest fakt, że pozostaje materialny dowód w
postaci kart. A to, czy później 5+5=10... któż wie.

--
Tomek                                    http://tccs.sourceforge.net/
http://pld-linux.org/                    http://vfmg.sourceforge.net/