Re: P.S. Re: swith czy router?

Autor: gotar <gotar-poczta_at_onet.pl>
Data: Thu 11 Oct 2007 - 11:10:40 MET DST

Skylla <skylla1@niespamuj.op.pl> wrote:

> 1) Przecie¿ jest oczywiste, ¿e jedna osoba uzywaj±ca 1 komputer 24 godziny na
> dobê przez 7 dni w tygodniu do programów p2p - ma pratycznie non stop pe³ne
> zu¿ycie ³acza. Oznacza to, ¿e nikt, choæby mia³ nie wiem ile podpiêtych

Nie do koñca - profesjonalny sprzêt operatorski potrafi dyskryminowaæ
ruch P2P (czy to globalnie, czy w obrêbie pakietu klienta). Robi siê to
po to, ¿eby pan Kowalski, który nie ma zielonego pojêcia co siê dzieje
na jego komputerze, maj±c w tle jakie¶ P2P i stado wirusów, móg³
normalnie pracowaæ na sieci (bandwidth managera raczej sobie nie
zainstaluje). Tym samym mo¿e zaistnieæ sytuacja, w której samym P2P nie
wysycisz ³±cza, a drugim komputerem owszem.
Ale to na marginesie - 24h/dobê to znikomy u³amek klientów.

> Widaæ chyba wyra¼xnie, ¿e wykorzystanie ³±cza nie zale¿y od ilo¶ci komputerów,
> ale od profilu ich u¿ywania.

W globalnym zestawieniu opisany przypadek ginie w t³umie. I korelacja z
liczb± komputerów jest lepsza.

> zale¿no¶ci transferu. A moim zdanien te 10% ssaczy generuje statystycznie
> wiêkszy ruch ni¿ ca³a reszta niezale¿nie od ilo¶ci komputerów.

Owszem - i gdyby z tymi 10% mo¿na by³o legalnie zerwaæ umowy, b±d¼ te¿
wprowadziæ jaki¶ inny sposób preferencji pozosta³ych osób, to problemu
by nie by³o. Niestety jest to bran¿a regulowana i jedyne, co mogli
wprowadzaæ ISP, to limity transferów czy zakazy podzia³u ³±cza (dla
wszystkich), inaczej dopieprzy³yby siê 2 urzêdy.

> 2) P³acisz za ³acze o danej przepustowo¶ci i to jak j± wykorzystasz zale¿y tylko
> od Ciebie. Wiêcej i tak ci operator nie da.

Ale mo¿e daæ mniej:) W umowie masz wpisany max - równie dobrze mo¿esz go
mieæ tylko przez 1 godzinê dziennie.

> 3) Zaden inny operator w Polsce (tpsa, netia, tele2 itd...) nie zabrania dzieliæ
> ³acza wewnatrz lokalu i nie pobiera za to dodatkowych op³at, o ile uzywasz tylko
> jednego IP.

Bo dostajesz tak marny upload, ¿e i tak nie poszalejesz zbytnio tym
¶ci±ganiem.

A z reszt± siê zgadzam.

--
Tomek                                    http://tccs.sourceforge.net/