Re: P.S. Re: swith czy router?

Autor: ledres <lost2malp_at_opkropka.pl>
Data: Tue 09 Oct 2007 - 21:30:06 MET DST

Eneuel Leszek pisze:

> I obaj zademonstrowaliście sposób swego/waszego myślenia bardzo dokładnie/starannie. :)

A o zartach slyszales? Poza tym i tak nie widze o co Ci chodzi akurat z
ta uwaga.

> Czy ja gdziekolwiek pisze o piractwie? Czy ściąganie nowych wersji bezpłatnych
> programów (a są one lepiej udokumentowane od płatnych i zazwyczaj w ogóle lepiej
> przegotowane pod każdym względem od płatnych) jest piractwem? Czy ściąganie instalek
> Linuksa jest piractwem? Czy przeglądanie stron WWW jest piractwem?

Ja nigdzie nie pisalem o piractwie, a poza tym to co jest sciagane nie
ma zupelnie nic wspolnego z tematem. Chociaz spojrzmy prawdzie w oczy,
wiekszosc plikow wiekszych niz 10 MB sciaganych w Polsce to pliki
pirackie, nie mowiac juz o tym, co jest sciagane przez p2p. Tak samo jak
w calej dyskusji operujesz tu szczegolnymi przypadkami, kiedy dyskusja
toczy sie na poziomie ogolu. To ze mozna sciagnac legalnego linuxa nie
znaczy, ze nikt nie sciaga piratow. To, ze u kogos wzrost liczby
komputerow nie wiaze sie ze wzrostem zuzycia lacza nie znaczy, ze u
wszystkich tak jest.

> Co za różnica, czy
> dwie osoby przeglądają te strony na jednym komputerze, czy na dwóch? Strony WWW są
> keszowane? Niby tak. Ale jaki to ma ilościowy wpływ? Czy ściąganie instalki może
> dotyczyć tylko tej sytuacji, gdy instalek potrzebujemy dla komputera podłączonego?
> Nie możemy ciągnąć jej komputerem innym niż docelowy? Czy na jednym komputerze nie
> mogę mieć kilku kont pocztowych/m@ilowych, kilku osób? Czy jeśli te osoby będą
> ciągnęły listy swoimi komputerami, nie jednym/wspólnym, więcej ściągną?

Wszystko to jest mozliwe, ale Ty chyba nie wiesz co to jest statystyka.
Operatora nie interesuja wszystkie mozliwe przypadki wspoldzielenia
lacza, interesuje go tylko jeden prosty fakt - im wiecej komputerow
podlaczonych do gniazdka, tym wieksze obciazenie tego gniazdka
statystycznie. To, dlaczego tak jest tez operatora nic nie obchodzi - ta
korelacja zachodzi i z niej zostaja wyciagniete wnioski dotyczace
infrastruktury.

> Nie da się ukryć, że większa liczba podpiętych jednocześnie komputerów
> przyniesie większe obciążenie danego łącza, ale większe w niewielkim
> stopniu, w tak niewielkim, że aż w żadnym.

Bardzo, bardzo sie mylisz. Powiedzmy ze sa dwa komputery nalezace do
dwoch roznych osob. Jedna osoba korzysta ze swojego najczesciej w
godzinach od 12 do 18, a druga od 18 do 24. Wyraznie widac, ze dodanie
tego drugiego komputera powoduje dwukrotnie wieksze obciazenie lacza.
Oczywiscie jest to przejaskrawienie, ale zazwyczaj zachodza jakies
przypadki posrednie. Zaraz napiszesz, ze moglyby te osoby korzystac z
jednego komputera - owszem, moglyby, ale nie musza. A tutaj chcemy
udowodnic, ze kiedy jest wiecej komputerow to obciazenie jest wieksze, a
nie ze kiedy obciazenie jest wieksze to musi byc wiecej komputerow.

> Natomiast większa liczba ,,podpiętych'' ludzi zwiększa obciążenie.

Dokladnie. A statystycznie wieksza liczba komputerow oznacza najczesciej
wieksza liczbe ludzi.

> Każdy się czymś
> interesuje, więc i każdy coś ciągnie lub nadaje. Czy ciągnąc będę wspólnym komputerem,
> czy każdy osobnym -- żadna różnica.

Moze i jest to racja, ale to w ogole nie jest argument zaprzeczajacy
temu, co ja tu probuje udowodnic. Operator nie ma sposobu na zbadanie
ilosci podlaczonych ludzi, ale moze zbadac liczbe podlaczonych
komputerow i wlasnie dlatego to na tej podstawie wnioskuje o tym, jakie
bedzie obciazenie lacza.

> I żadna różnica pomiędzy podpięciem jednego mojego
> komputera i kilku moich komputerów -- coś ściągnę jednym, więc tego nie ściągnę pozostałymi,
> bo i po co?

Taka roznica, ze wiecej komputerow czesto oznacza, ze po prostu jest Was
wiecej niz Ty jeden, a wiec tych potrzeb do sciagniecia tez bedzie
wiecej, czyli obciazenie lacza bedzie wieksze. To, ze moze to jednak
jestes Ty jeden z trzema komputerami operatora nie obchodzi - on ma
wyliczone jakie jest statystyczne obciazenie lacza dla danej liczby
komputerow i to mu w zupelnosci wystarczy. To, ze byc moze akurat w
Twoim przypadku zuzycie lacza moze nie wzrosnac wraz ze wzrostem liczby
komputerow tez operatora nic nie obchodzi z tego samego powodu.

pzdr. ledres