Re: Start z karty CF w PCMCIA

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Sun 26 Aug 2007 - 03:00:37 MET DST

** Atlantis <marekw1986@nospamwp.pl> wrote:

> Zresztą jak szybko taka pamięć może zostać zniszczona przez takie
> użytkowanie. Przyjmijmy np. moją sytuację: ThinkPad 560X z 96MB RAMu i 233
> MHz. Na pokładzie Win98 (lub ew. jakiś BARDZO lekki Linux - np. Puppy, DSL,
> Slax)

No jakiś mniej lekki Linux nie pójdzie. Ze względu na specyfikę zastosowania to
ja bym Ci jednak polecił Linuksa ze względu na to, że działa na systemach
plików dedykowanych dla pamięci typu Flash (np. JFFS2).

> i odpowiednio dobrany soft - AbiWord zamiast OO.o, jakaś lekka przeglądarka
> zamiast FF, lub wręcz nakładka na systemowego IE, lekki mailer, lekki program
> do IM itp. Stosowany głównie do pisania, mailowania, rozmów przez IM, czasem
> sprawdzenia czegoś w Internecie.

Hmm, to wszystko co opisujesz (oprócz OOo) to generalnie jest powiązane z
sieciami. Jeżeli to urządzenie ma mieć cały czas dostęp do sieci to ja nie
widzę sensu w odpalaniu na nim oprogramowania w ogóle. Można zeń zrobić
terminal, który jedynie wyświetla (poprzez sieć) programy uruchamiane gdzie
indziej. Np. po RDP (serwer Windows, XP po zhakowaniu da radę uruchomić
jednocześnie kilka sesji) czy na innym Linuksie via FreeNX czy VNC czy X11.

Tak będzie o wiele wygodniej. I tak wygląda na to, że masz już jakiś normalny
(w sensie w miarę wydajny) komputer, który kiedy będziesz korzystał z tego
laptopa to i tak będzie się nudził.

> Czy nawet w takiej sytuacji odwołania do swapa będą faktycznie sprawiać takie
> zagrożenie, że karta padnie w ciągu tygodni czy miesięcy?

Well nie wiem o co Ci chodzi z tymi odwołaniami do swapu. Nie wiem jak Windows
9x ale Linux potrafi pracować totalnie bez swapu. I to jest raczej pożądany
tryb pracy przy nośniku typu Flash - tzn. minimalna ilość zapisów do
czegokolwiek. Oprogramowanie musi sobie poradzić bez używania swapu, powinieneś
wyłączyć wszelkie dyskowe bufory i niech wszystko się dzieje w pamięci.

W ogóle w zastosowaniach systemów gdzie siedzi przed nimi interaktywnie
użytkownik to swap jest zbędny. Jeżeli system korzysta ze swapu to oznacza to,
że ma zbyt mało pamięci.