Re: Zewnętrzny dysk sieciowy

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl.invalid>
Data: Sun 19 Aug 2007 - 14:18:37 MET DST

MC <m5c@go2.pl> wrote:

> Te wszystkie wady nie ma zadnego znaczenia. NAS-a sie nie nosi, a
> domowe zasilanie i fundamenty budynków wytrzymaja wibracje o których
> piszesz.

            Owszem maja - dysk 7200 RPM pobiera wiecej pradu wiec bardziej sie
tez grzeje (zaleznosc stala) i nie chodzi tu o rachunki za prad, tylko
o nagrzewanie sie dysku, ktory im jest cieplejszy w czasie pracy tym
zazwyczaj krocej baezawaryjnie dziala - te obudowy sa raczej kiepsko
wentylowane i dysk 7200 RMP nie ma szans na zdrowe dla niego 25-30 stopni
przy dlugiej pracy. Co do powalajacego argumentu o fundnamentach - zapewne
dysk 7200RPM im zagrozi, natomiast moim uszom jak najbardziej - juz pisalem
ze obudowy przy tych obrotach maja tendencje do rezonansu, tak samo silniki
nawet na lozyskach hydrodynamicznych maja przy 7200 RMP tendencje do
wydawania dzwieku duzo wyzszego i bardziej nieprzyjemnego niz 5400 RPM.
W konuc jesli ktos chce kupic NAS sprzetowy, to jednym z podstawowych
kryteriow jest cisza - inaczej znacznie lepiej zrobic sobie go samemu w
oparciu np: o http://www.freenas.org/

> Nie jest latwo znalezc NAS z gigabitowym Ethernetem.

            Z podanych wyzej linkow 2 na 3 mialy ethernet gigabitowy.

> Najszybszy jaki znam (z tych najtanszych) wyciaga kolo 200 Mbps.

            Malo. Zakladajac ze te "wypasione" (oczywiscie na rynek konsumencki
bo o takich mowimy) osigaja o polowie wiecej czyli 300 mbit/s (~36MB/s)
to jest to transfer starych dyskow 5400RMP sprzed 4 lata (jak chocby 40 GB
BVarracuda 5400.1 ktora mam u siebie). PRzy wspolczesnej gestosci zapisu, a
co za tym idzie wiekszych transferach dyskow 5400 RPM nie jestem w stanie
zrozumiec tego pendu do sykow 7200 RPM w NAS, obudowach USB itp., no moze
poza tym ze za bardzo nie ma juz dyskow 5400 RPM na rynku.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl