Re: Zewnętrzny dysk sieciowy

Autor: MC <m5c_at_go2.pl>
Data: Sun 19 Aug 2007 - 16:59:06 MET DST

Użytkownik "Michal Bien" <mbien@uw.edu.pl.invalid> napisał w wiadomości
news:Xns99919192DBCBAmbien@127.0.0.1...

> Owszem maja - dysk 7200 RPM pobiera wiecej pradu wiec bardziej sie
> tez grzeje (zaleznosc stala) i nie chodzi tu o rachunki za prad, tylko
> o nagrzewanie sie dysku, ktory im jest cieplejszy w czasie pracy tym
> zazwyczaj krocej baezawaryjnie dziala - te obudowy sa raczej kiepsko
> wentylowane i dysk 7200 RMP nie ma szans na zdrowe dla niego 25-30 stopni
> przy dlugiej pracy.

Nie ma tu żadnej reguły, niektórzy montują wentylatory, inni nie. Widocznie
nie uważają powodów, które wymieniłeś za ważne, np Western Digital pozbawił
swój dysk nie tylko wentylacji wymuszonej, ale i naturalnej. I daje
gwarancję na 5 lat. Ale może nie wiedzą zbyt wiele na temat temperatury
pracy najlepszej dla twardego dysku.

> Co do powalajacego argumentu o fundnamentach - zapewne
> dysk 7200RPM im zagrozi, natomiast moim uszom jak najbardziej - juz
> pisalem
> ze obudowy przy tych obrotach maja tendencje do rezonansu, tak samo
> silniki
> nawet na lozyskach hydrodynamicznych maja przy 7200 RMP tendencje do
> wydawania dzwieku duzo wyzszego i bardziej nieprzyjemnego niz 5400 RPM.

Mogę tylko pogratulować słuchu. Według mojego nie ma żadnego rezonansu,
zreszta niby z czym miałby być. Tylko jakiś lamer nie sprawdziłby
częstotliwości drgań własnych.

> W konuc jesli ktos chce kupic NAS sprzetowy, to jednym z podstawowych
> kryteriow jest cisza - inaczej znacznie lepiej zrobic sobie go samemu w
> oparciu np: o http://www.freenas.org/

To fajnie, że potrafisz zrobić urządzenie lepsze od kilku czołowych firm.
Gratuluję.

> Z podanych wyzej linkow 2 na 3 mialy ethernet gigabitowy.

To nówki.

> Malo. Zakladajac ze te "wypasione" (oczywiscie na rynek konsumencki
> bo o takich mowimy) osigaja o polowie wiecej czyli 300 mbit/s (~36MB/s)

Nie osiągają. Maxtor z gigabitowym interfejsem, który był w jednym z linków,
zapisuje 80Mbps, czyta trochę szybciej, ale gdzie mu do 300. Test z
amerykańskiego pcworld'a

> to jest to transfer starych dyskow 5400RMP sprzed 4 lata (jak chocby 40 GB
> BVarracuda 5400.1 ktora mam u siebie). PRzy wspolczesnej gestosci zapisu,
> co za tym idzie wiekszych transferach dyskow 5400 RPM nie jestem w stanie
> zrozumiec tego pendu do sykow 7200 RPM w NAS, obudowach USB itp., no moze
> poza tym ze za bardzo nie ma juz dyskow 5400 RPM na rynku.

Mogę tylko powtórzyć poprzedni komentarz.