Przejsciowka - ATA->SATA - nie dziala!

Autor: JeRRy <jerry3d_at_gazeta.pl>
Data: Sun 12 Aug 2007 - 14:46:31 MET DST

Witam,

Na wstepie przeprosiny za czesciowe dublowanie tematu (pare postow nizej),
ale bije sie z nim juz 2-gi dzien, puszczaj mi nerwy, a przyznam zalezy mi
na czasie w rozwiazaniu bolaczki.

Mam problem z dzwiekiem na ASUS P5K (charczy i przeryw co jakis czas).
Podobno wine ponosi nienajlepsza proteaza kontrolera ATA na tej plycie (a
dyski mam 2xATA). Sprawe zalatwic mialo zwolnienie tego kontrolera i
przepiecie sie "przejsciowkami" na SATA. Kupilem 2 przejsciowki SATA i bije
sie z nimi od wczoraj. Zadna konfiguracja zworek na dysku nic nie daje (tak
na marginesie w WD - bez zworki = master lub single - wiec to raczej jest
to, czego powinien oczekiwac SATA). Oczywiscie dalem tez kazda inna
kombinacje zworek. W biosie ECHO. Wykrywana jest bez bolu nagrywarka (SATA)
na SATA3 a dyski wcale zapiete na SATA1 i SATA2, nie. Ani jeden, ani drugi.
NIC. Po prostu ich nie ma :(.

Inna sprawa ze przelotka skonstruowana jest "dziwnie".
Zwykle urzadzenia (ATA) konstruowane sa tak, ze na zlaczu jest
zabek/wypustka - kluczujaca tasme z wejsciem dysku. Dodatkowo rasowe tasmy
maja "zalany" jeden pin przez co nie ma mozliwoscie zapiecia tasmy odwrotnie
niz nalezy. Dlaczego to tym mowie. Poniewaz te przejsciowki posiadaja zabek
(ale nie maja zalanego pina). Mozna wiec podpiac je na dwa sposoby (wchodza
bez szwanku). Jezeli podepne je zgodnie z logika (zabek zlacza w kluczowanie
dysku) nielogiczne jest polozenie przejsciowki ("gora" plytki jest do dolu
kompa, a luty spodnie plytki widoczne sa dla usera). Przejsciowka ma
czerowna diode (sygnalizuje chyba podlaczenie sasilania) i
"mikroprzelacznik" oznaczony SW1 (nie wiem do czego - moze ktos wie). Nalezy
sie wiec spodziewac, ze te elementy powinny byc raczej widoczne dla usera.
Po "prawidlowym" montazu sa do dolu. Po (bezproblemowym) podpieciu na
odwrot - plytke mam "jak nalezy - do gory", ale nie gra to z kluczowaniem
zabek/hdd. Po podpieciu na odwrot - oczywiscie efekt taki sam. Zero odzewu
dyskow w biosie. Zeby uprzedzic pytaina - podpidnalem dysk Master w parze z
drugim i solo i obiema przejsciowkami dla sprawdzenia, czy ktoras nie jest
padnieta. Zawsze to samo - czyli nic. O co chodzi ??? Dyskow w biosie nie ma
:(

Bede wdzieczny za wszelkie sugestie userow przejsciowek, czy ASUSa P5K.

pozdrawiam
JeRRy