Re: raid 0 reinstalacja systemu

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Fri 10 Aug 2007 - 15:34:08 MET DST

Norbert pisze:

> 4 KiB, bo taki jest klaster w NTFS czy dlaczego?
> Bo jesli chodzi o klaster to moge go wszak zmienic.

Nie. Taki jest rozmiar strony pamięci domyślnie.

> A to nie jest przypadkiem tak, ze jesli system obsluguje sporo mniejszych
> plikow, to RAID umie nimi tak zarzadzac, ze pliki mieszczace sie w "pasku",
> ktory u mnie wynosi 128KiB, sa lokowane bez dzielenia tylko na jednym z
> raidowych dyskow? I wtedy, gdy system chce nagle odczytac wiele malych
> plikow (np. podczas ladowania systemu lub startu aplikacji jakiejs
> wiekszej, ktora ma sporo malych plikow) to dwa dyski naraz zapodaja te
> pliki z realnym transferem x2?

RAID działa nie na poziomie plików, ale na poziomie sektorów.
Algorytm macierzowania nie ma zielonego pojęcia gdzie są
jakie pliki i jakie mają rozmiary. Owszem, jeżeli algorytm
został tak dobrany, by nie dzielić danych bezwzględnie na
połowy, ale po rozmiarze paska sekwencyjnie na każdym dysku,
to takie przyspieszenie wystąpi, ale za cenę odczytywania
z dysku wielu niepotrzebnych danych (bo zamiast odczytać
kilka sektorów, wczytany zostanie cały olbrzymi pasek).

Swoją drogą IIRC do zastosowań domowych polecało się nie
przekraczać paska 64 KiB, a i ten już był za duży.

> Tylko, ze dwoma dyskami nie przyspiesze systemu, bo jedyne co moge to
> swapfile dac na drugi dysk. Aplikacji wiekszej tez nie przyspiesze, bo nie
> moge podzielic jej skladnikow na dwa dyski.

Ale możesz jednocześnie obsługiwać stronicowanie kodu systemu
i aplikacji oraz odczyt/zapis plików danych. W końcu samego
systemu nie ma sensu przyspieszać -- przyspiesza się *pracę*,
a żeby istniała praca, muszą istnieć *przetwarzane dane*.

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |