Re: Czy Chieftec 300W wystarczy pod Pentium Dual Core?

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Thu 02 Aug 2007 - 09:34:59 MET DST

maX pisze:
> Jeśli różnica wydajnościowa między 1MB a 2MB jest mała, to między 2MB, a
> 4MB będzie jeszcze mniejsza :)

I znów, zależnie od zastosowań. Na przykład przy wielu moich
(kompilatory, programy serwerowe, obliczenia na niezbyt
wielkich zestawach danych) liczy się głównie cache, a nie
np. wydajność pamięci czy FSB.

> Poza tym "pełne" C2D to już FSB 266MHz, więc żeby podkręcić takiego
> E6300 (7x266) do takiej samej wartości co E4300 / E2160 (9x200) trzeba
> użyć płyty zdolnej do zdecydowanie wyżej FSB, a co za tym idzie

Ale wcale nie trzeba zawsze dużo podkręcać. Cały myk jest
właśnie w tym, by mieć maksimum wydajności przy minimum
ciepła, a więc przy jak najmniejszym zegarze. Wyższe FSB
i większe cache nieznacznie podnoszą moc (w stosunku do
zysku wydajnościowego), wyższy zegar zaś zawsze podnosi
poziom wydzielania mocy.

> zauważalnie droższej. Np. przy podkręcaniu do 2400MHz to w przypadku
> E4300 / E2160 może być wogóle płyta bez zdolności overclockerskich - aby
> tylko obsługiwała FSB 266 (9x266; przy 2.4GHz nie trzeba jeszcze
> podnosić napięcia). Aby z E6300 zrobić 2400MHz, trzeba już mieć płytę
> zdolną do FSB ponad 340MHz (7x342), a więc znacznie droższą.
>
> http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html?modelx=33&model1=883&model2=882&chart=425
> http://www.egielda.com.pl/?str=art&id=2906-4

To są głównie testy w grach. Mnie na przykład gry w ogóle nie
obchodzą. A w takim teście Acrobata nawet z tych stron różnica
między E4300 i E6300 to 7 sekund na 3 minuty, a więc całkiem
sporo. Ja, jako programista, muszę się całkiem sporo namęczyć,
by program obliczający duże macierze przyspieszyć przy czasie
obliczeń rzędu 3 minut o te 7 sekund.

> Ale jeśli chodzi o gry, to bez znaczenia czy CPU policzy 80 fps, czy 180
> fps, bo znacznie prędzej monitor "obetnie" framerate (60Hz w LCD; w

Ale można podnieść poziom szczegółów albo realizm odwzoro-
wania fizyki. W grze nie chodzi o to, żeby było szybko, ale
żeby się fajnie grało.

Jeszcze do niedawna w grach liczyła się głównie szybka
karta graficzna i wysoki zegar w CPU, żeby przetworzyć
prostą, liniową scenę. Nawet Celeron ze 128 KiB cache
sobie nieźle radził. Dzisiaj coraz częściej mówi się o
wykorzystaniu wielu rdzeni do symulacji praw fizyki w
grach, a duże cache i szybkie kontrolery pamięci dają
sensowną wydajność w przetwarzaniu wielkich scen z wie-
loma detalami. Owszem, można ściąć detale i nie musieć
kupować szybszych procesorów...

> Skoro Michał rozpatruje zostawienie starego zasilacza, a i sam komp to
> raczej low-end (najtańszy 2-rdzeń Intela, grafika GF7300) to te 80zł to
> może być dla niego całkiem sporo.

Już kiedyś rozwijałem ten temat w całkiem dużym i wywołującym
sporo emocji wątku. Przypomnę: jestem przeciwko rozbudowie
komputera z bardzo ograniczonym budżetem. Albo się inwestuje
w komputer przynoszący zyski i nie ma się specjalnych ograniczeń,
albo się ma mnóstwo forsy i można ją wyrzucać na szybsze zestawy
bez wątpliwości, albo należy spokojnie zbierać kwotę wystarcza-
jącą na jednorazową, naprawdę dużą aktualizację wszystkiego,
bez ograniczania się na każdym składniku.

(to jest uwaga ogólna, nie będąca akurat uzasadnieniem
wątpliwości co do zmiany procesora w tym wątku)

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |