Re: Seagate porzuca PATA

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console11>
Data: Wed 01 Aug 2007 - 00:03:17 MET DST

"Maciej W. Rozycki" Pine.LNX.4.64N.0707311636140.16158@blysk.ds.pg.gda.pl

> Dlaczego ten świat (DEC) tętniący życiem i mądrością połączył się z
> firmą swego wychowanka, Billa Gatesa -- trudno zgadnąć. Brawurę tę
> (czytaj --> głupotę) można

: Bez przesady z tym polaczeniem -- z DEC do firmy z Redmond przeszedl
: raptem tylko jeden zespol ludzi zwiazanych z VMS. Takich roszad bylo
: wiecej -- np. dzial tasmowych pamieci masowych -> Quantum. Co oczywiscie
: nie oznacza, ze wszystkie te ruchy byly dobrymi posunieciami.

Bez przesady -- od końca lat osiemdziesiątych rozmawiano w M$ i w DEC
o łączeniu tych firm, a wiosną 1992 dowiedziałem się, że mariaż Gatesa
i/z DEC stał się faktem. Efektem połączenia miał być WNT, którym miano
podbić cały świat sieci, stawiając ów system i na Alphę Digitala, i na
wszystko, co mogło służyć jako komputer, w tym i na Gatesowego PeCeta.

Na celowniku były wówczas różne systemy, ale wielu liczyło na to, że
świat zdominowany zostanie przez jednego kandydata: czy miałby to być
WNT, czy OS IBMa, czy któryś z Uniksów -- to inna sprawa...

Najgroźniejszym rywalem był Unix ze swymi pochodnymi, bo był i bezpłatny,
i znacznie lepszy od VMSa (nie mówiąc już o smutnym WNT, który nigdy nie
stał się poważnym systemem operacyjnym, :) choć pokładano w nim ogromne
nadzieje) i cieszył się ogromnym zainteresowaniem uczelnianych zapaleńców,
a przecież DEC właśnie dzięki uczelniom zyskiwała tak wiele.

Jak chyba wiadomo, przez długie lata w świecie serwerów królował Unix
(jako że Gates skupiał swój potencjał wojenny na walce z niegroźnym dla
DEC-M$ Applem) i dopiero ostatnie trzy lata przechyliły szalę zwycięstwa
na korzyść Windowsa -- miejmy nadzieję że na krótko, bo świat powoli budzi
się z tej głupoty i ,,odkrywa'' Linuksa oraz otwarte oprogramowanie w ogóle,
a niechęć do Gatesa (i jego ,,pomysłów'') co najmniej nie słabnie.

Nadto i resztki DEC chyba znienawidziły Gatesa, któremu zawdzięczają
(w wielkim stopniu) swoją agonię, której nie potrafi przeciwdziałać
inna legenda -- dawny Hewlett-Packard, finansowo i ideologicznie ;)
wspierany przez całe USA.

: Wszystko wskazuje na to, ze po odejsciu p. Kena Olsena firmie zabraklo
: kompetentnego wizjonera, ktory by ja wlasciwie poprowadzil.

> porównać chyba z niedawnym pędzeniem autobusem/autokarem po alpejskiej
> drodze... W kilkanaście lat po owym połączeniu sił -- DECowski świat (a
> raczej to, co po nim pozostało) odraża i zmusza do głębokiej refleksji.

: Rowniez bez przesady -- DEC pozostawil po sobie przede wszystkim rzesze
: niezwykle doswiadczonych i kompetentnych inzynierow, ktorzy stanowia
: obecnie trzon wielu kluczowych graczy w Dolinie Krzemowej.

Ani kolejne oblicza WNT (W2000 i WXP z jednej a W9x/WME z przeciwnej)
ani Vista nie zdobyła serc i uznania. Nie wiem, jak przedstawia się
sprawa wychwalanych w gazetach Serwer2003 itp., ale chyba też słabo. :)

Ciosem dla M$ było stanowisko Intela, który ogłosił, że Visty nie chce,
i że nie zainstaluje jej do czasu pojawienia się SP do niej. Wskazywanym
(na ukazanie się SP1 dla Visty) terminem był lipiec tego roku, ale jak
jest -- niech inni wyjaśnią.

Intel, obok IBMa i Gatesa (czy M$ w ogóle) był współtwórcą standardu
IBM PC, więc jego stanowisko jest co najmniej ważne dla ,,ojca IM PC'',
czyli Billa Gatesa. :)

Indywidualni użytkownicy nie garną się do Visty i ponoć preferują WXP,
a wielu zasypuje M$ zbiorowymi pozwami sądowymi -- Vista niekoniecznie
jest tym, czym była w reklamowych zapowiedziach i obietnicach.

--
   .'O`-'      ., ; o.'   eneuel@@gmail.com    '.O_'