Re: Seagate porzuca PATA

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console11>
Data: Wed 01 Aug 2007 - 00:01:22 MET DST

"Maciej W. Rozycki" Pine.LNX.4.64N.0707311607400.16158@blysk.ds.pg.gda.pl

> CPU x86 był celowo produkowany pod IBM PC. Jeden (80186) był pomyłką
> i przeszedł do historii jako procesor dedykowany, zaś wczesne CPU

: Akurat 80186 nie byl zadna pomylka, tylko komputerem jednoukladowym i byl

Mnie uczono, że był pomyłką, która w końcu znalazła zastosowanie
jako ,,procesor dedykowany'', bo jakoś trzeba było wypłacić koszty
poniesione na opracowywanie tego procesora.

: produkowany przez wiele lat

Przez wiele lat był wykorzystywany -- nie wiem, przez ile lat był
wykorzystywany, i nie wiem, przez ile lat był produkowany. Do tej
pory można kupić ,,komputery'' budowane w oparciu o 80286, 80386,
czy 80486, co nie znaczy, że te procesory są nadal :) produkowane
czy rozwijane.

: (co najmniej dwadziescia) w roznych
: wariantach. Nie byl projektowany do zastosowan w komputerach
: osobistych, choc dla chcacego nic trudnego i o ile mnie pamiec
: nie myli, ktos taka konstrukcje oferowal.

: Jego technologicznym nastepca byl 80386EX.

> miały być pomyłką i prowizorką, ale przyjęły się wbrew obawom
> i doczekały swych kopii w AMD, Cyriksie (Cyrix) i nie tylko...
> Kres klonom intelowskich x86 dał dopiero Pentium. AMD wypuściło

: Raczej poczatek, choc tez niezupelnie.

AMD produkowała 80486. :) Później już ani AMD nie produkowała Pentium,
ani inne firmy (poza rzecz jasna samym Intelem) ani kolejnych wypustów
Intela.

: Kwestia wygladala nieco inaczej -- w przypadku procesorow starszych
: niz 80386 wymagania rynkowe powodowaly, ze kazdy uklad scalony musial
: byc dostepny z kilku zrodel.

: Wygladalo to tak, ze firma, ktora uklad zaprojektowala udostepniala
: produkt paru innym producentom na licencji, tak by zapewnic ciaglosc
: dostaw elementu na wypadek awarii fabryki, bankructwa, etc.

Raczej nie. Intel wypuszczał x86 i szukał naśladowców, ale za czasów
80486 te procesory były zbyt popularne i Intel postanowił zostawić
konkurentów w tyle. Od czasów Pentium już nie pozwalał innym na
kopiowanie jego procesorów x86, ale trudno mówić o zgnieceniu
konkurencji, bo AMD została zasilona przez ludzi z likwidowanej
(wykupionej przez Compaq) DEC i wypuściła sławionego pod niebiosa
Athlona K7, którego ja mam u siebie. :) Później wielokrotnie AMD
przodowała, zostawiając Intele w tyle. :) Cyrix nie dotrzymał kroku
tym dwóm producentom.

: Inaczej nikt produktu by nie kupil.

Co widać ;) na przykładzie dzisiejszej dominacji Intela. :)

: Wypuszczajac 80386 Intel zlamal te praktyke i...

Nic nie złamał. Jeszcze 80486 był produkowany przez konkurentów.

: wygral. Pozniej AMD probowalo produkowac uklady zgodne i do pewnego
: stopnia sie im to, po bataliach procesowych, udalo w odniesieniu do
: ukladow Am386 i Am486.

AMD (jak już napisałem) produkowała 80486 -- widziałem na własne
oczęta takie procesory. :) Nawet sprzedałem jeden :) komputer HP
z takim procesorem. :) (DX4100)

: Wszystkie pozniejsze konstrucje byly to juz typowe klony -- wlasne

No właśnie nie -- Athlon K7 (i jego następcy) różnił się od intelowskich
Pentium (i jego następców).

: projekty firm konkurencyjnych majace na celu bycie zgodnymi z x86, ale
: czasami pewne bledy oryginalow nie zostaly dokladnie skopiowane, powodujac
: problemy z oprogramowaniem.

> Chyba nie, bo IBM PC kończy się na IBM PC AT, a chyba PS2 nie było na 80286.
> (może się mylę, ale chyba PSx z 80286 nie było -- najwcześniejsze miały 80386 SX i/lub DX)

: PS/2 jak najbardziej wystepowal w wariancie opartym o 80286 (byla tez

Być może.

: wersja z 8086) i nie byl sprzetowo zgodny z IBM PC, choc wystepowaly
: podobienstwa. Niewystarczajace jednak by bez modyfikacji uruchomic
: kazdy program dzialajacy na maszynach z rodziny IBM PC -- np. kontrolery
: przerwan dzialaly w trybie wyzwalania poziomem, a nie zboczem. Zgodnosc
: wystepowala na poziomie BIOS i wolan systemu operacyjnego. Magistrala
: zewnetrzna byla zwykle MCA. System operacyjny OS/2. Podstawa porazki
: rynkowej byla zamknieta, w przeciwienstwie do PC, architektura.

: PS/1 zasadniczo nie roznil sie od PC.

Zasadniczo nie. Na przykład nie miał zasilacza w obudowie komputera,
ale wspólny dla komputera i monitora, co IMO w niczym nikomu nie mogło
przeszkadzać, póki nie rozdzielało się monitora od komputera. Były też
inne, drobne różnice, których nie potrafię sobie przypomnieć. (bo nie
chcę odgrzebywać sprawy Niny Siemieniuk z białostockiego WIGu) Swego
czasu był bardzo popularny w USA.

--
   .'O`-'      ., ; o.'   eneuel@@gmail.com    '.O_'