Re: Seagate porzuca PATA

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console11>
Data: Tue 31 Jul 2007 - 01:46:05 MET DST

"pwil" Xns997E53A33BA6pwilatzpl@127.0.0.1

> Nawet nie zwracam uwagi, czy jeszcze takie złącze we wszystkich płytach jest.

Więc może zwróć. :) (wówczas rozmowa nabierze sensu)

> Wolę robić update z CDR/DVDR/HDD.

I na CDR/DVDR/HDD zrzucasz zawartość starego BIOSu?

> "Prawdziwe komputery" to także Commodore, Atari. Jak widać ich zamknięta
> konstrukcja przegrała na wolnym rynku.

Ponoć standard IBM PC swój sukces zawdzięczał temu, iż każdy mógł budować
komputery ,,kompatybilne'' z tym standardem -- bez płacenia za licencje. :)
Jedynie fragmenty tego ,,komputera'' były zastrzeżone -- w tym jakiś fragment
BASICu autorstwa (jak głosi legenda) Gatesa i jakiś fragment BIOSu.

Najgroźniejszym konkurentem IBM PC był Apple -- komputer od IBM PC znacznie
lepszy chyba pod każdym względem -- i od strony softu, i od strony hardu.
Ale Apple nie pozwalał na bezpłatne kopiowanie swoich komputerów.

> Kto wie, może niewiele brakowało, a dziś też mielibyśmy do wyboru
> tylko kilka standardowych konfiguracji komputera...

Jak na razie na płytach głównych PeCetów montuje się sieciówki i dźwiękówki.
Na wielu płytach są także grafiki, a notebooki wyposaża się dodatkowo w WiFi
i modemy. IBM PC był bardziej zintegrowany z grafiką, niż obecne PeCety.

> Lenovo kupiło cały dział produkcji laptopów IBM. Hitachi kupiło dział
> produkcji dysków.

IBM po wpadce z DTLa nie mógł sprzedawać dysków, choć produkował najlepsze
lub jedne z najlepszych. :) Jak przed laty skrót IBM kojarzono na całym
świecie z elektronicznym topem, tak po ,,komputerze'' IBM PC -- kojarzony
jest z szajsem. :) Wysoką cenę za popieranie Gatesa zapłacił nie tylko
IBM -- także DEC (owiewana legendą) po prostu padła po mariażu z M$. Na
placu boju pozostał tylko Intel, ale i ten ma już dosyć produktów swego
dawnego partnera, jakim był ćwierć wieku temu M$. :)

Najpierw M$ czerpał (jak pasożyt) ze sławy IBMa, później z DEC (WNT miał
być VMSem zagonionym w oprawę graficzną W9x -- nawet literki systemów
pasowały nie bez powodu: W=V+1, N=M+1, T=S+1, a niektórzy w WXP widzą
dwie literki z Alphy 21064 AXP Digitala) aż w końcu :) brakuje mu naiwnych. :)

Warto zauważyć, że pierwszy flagowy OS PeCeta (DOS) nie był autorstwa M$,
zaś kolejny (Windows) nigdy nie był systemem stabilnym i czerpał pełnymi
garściami z doświadczeń DEC, po śmierci której już nie chciał się sensownie
rozwijać -- NTFS z WXP opracowany był przez DEC (nie przez M$) we wczesnych
latach dziewięćdziesiątych, a podstawy swe zawdzięcza pracom i FSowym (między
innymi HPFSowym) doświadczeniom oraz FSom z lat osiemdziesiątych. Vista nie
prezentuje nowego FS, a sądząc po wyborze Kaweckiego na experta FS -- M$ nie
ma zielonego pojęcia o rzekomo swojej flagowej partycji, co nie musi :) dziwić.

Akurat znam te lata (powstawania NTFS i łączenia się M$ z DEC) bardzo dokładnie,
więc wiem o tym, że NTFS jest produktem nie M$, ale DEC. I już wówczas DECmani
nabijali się pokątnie z frajerów (przepraszam naiwnych oficjeli) którym można
było wciskać ciemnotę/kit, :) zwaną/zwany dumnie SAM :) i/lub ,,transakcyjność''
z jej dziennikami i śledzeniem. :) Pełne skrzydła NTFS rozwinął dopiero w WXP,
choć jego projekty sięgają (jak już napisałem) czasów oddalonych od nas aż
o niemal ćwierć wieku, kiedy świat wyglądał inaczej niż dziś -- zupełnie inaczej.

Unixowcy (w tym i autor Linuksa) stanowili przeciwwagę tej głupoty, ale siła
DEC była ogromna -- toż Unix też powstał na flagowej maszynie DEC, jaka był
PDP -- nie pamiętam już czy 7, czy 11. Chyba na 11 powstał Unix w C -- Unix
dla każdego, a na PDP 7 w asemblerze. BTW -- DEC lubiła system ósemkowy, więc
po 7 następowała 10. :)

Jeśli już TAMKę ;) porównywać z harcerzami -- softowcy z DEC stanowili elitarne
oddziały, zaprawione w bojach, karne, doświadczone, choć rozpieszczone, podczas
gdy ich odpowiednicy z M$ nie zasługiwali nawet na miano [harcerskich] zuchów. :)

Dlaczego ten świat (DEC) tętniący życiem i mądrością połączył się z firmą swego
wychowanka, Billa Gatesa -- trudno zgadnąć. Brawurę tę (czytaj --> głupotę) można
porównać chyba z niedawnym pędzeniem autobusem/autokarem po alpejskiej drodze...
W kilkanaście lat po owym połączeniu sił -- DECowski świat (a raczej to, co po nim
pozostało) odraża i zmusza do głębokiej refleksji.

DEC (jakby nie było potężny filar komputerowego świata) swoją legendarną
siłę czerpała z najmądrzejszych ludzi -- M$ z głupoty i marketingu.

-=-

Pozostaje nadzieja, że po kompatybilnościach dołowych (w dół -- w kierunku
IBM PC) nadchodzą czasy postępu, którego dowodem/zwiastunem :) jest obecna
rezygnacja z PATAlogii oraz FDD z jednej strony, zaś dziurawego i chwiejącego
się (niestabilnego) stale Windowsa :) (którego i IBM od lat nie chce, i od
niedawna Intel -- dwaj dawni sojusznicy Gatesa, którzy wraz z nim budowali
dziwoląga o nazwie Standard IBM PC) z przeciwnej.

--
   .'O`-'      ., ; o.'   eneuel@@gmail.com    '.O_'