Re: Stary laptop - co jest najsłabszym ogniwem?

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Mon 18 Jun 2007 - 00:16:14 MET DST

** shive wrote:

> Chciałbym "odrestaurować" posiadanego starego laptopa w celu
> uczynienia z niego poligonu doświadczalnego. Lapek oparty jest o
> Pentium III 700MHz, 128MB SDRAM i jakiś starodawny dysk 6GB (z czasów
> kiedy jeszcze HDD trzeszczały niemiłosiernie).

Dołóż przede wszystkim pamięci.

> Problem: po zainstalowaniu linucha

Linuksa.

> (czy czegokolwiek) działanie jest delikatnie mówiąc powolne, choć
> wydaje się, że to jednak nie jest tak strasznie beznadziejny konfig
> (wszak gdy sięgnę pamięcią do Celerona 333, pamiętam, że działał
> lepiej).

> Pytanie: czy dobrze myślę, że to powolny dysk twardy jest wąskim
> gardłem (wnioskuję z ciągłego mielenia przy jakiejkolwiek operacji)

To ciągłe mielenie to najprawdopodobniej używanie swap - czyli masz za
mało pamięci. Banalnym sposobem aby to sprawdzić jest sprawdzenie
ilości dostępnej pamięci. Co do dysku to mógłbyś sprawdzić czy ma
włączone DMA.

> i jego wymiana da porządnego kopa laptopowi, czy nie obędzie się bez
> dodatkowego powiększenia RAMu, czy z kolei mam się kompletnie
> pożegnać z nadzieją na jakąkolwiek wydajność na takim sprzęcie?

Głównie problemem jest ilość pamięci. Ew. mógłbyś spróbować tego
Linuksa trochę wyżyłować, w sensie pozbyć się niepotrzebnych usług
systemowych, wprowadzić kilka tweaków tu i tam, wybrać sobie zestaw
*lekkiego* oprogramowania.

Taki nieumiejętnie postawiony Linux, czy dowolna popularna dystrybucja
postawiona z "cegłą na [enter]" żre dużo pamięci.

> Wydaje mi się, że P3 700, 128 SDR i wspomniany nowy dysk to jednak
> nie będzie taka fatalna maszyna...

Pamięć.