Re: Pytanie o Core2 Duo

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Thu 18 Jan 2007 - 14:00:14 MET

Michal Kawecki napisał(a):
> Uhm. W takim razie C2D (a raczej Core Solo) powinien bić na głowę P4 w

Core 2 Solo. Bo Core Solo to Pentium M, który nawet
emulacji 64-bitów nie ma.

> testach czasu wykonywania operacji 64-bitowych. A czy tak jest faktycznie?
> (biorąc poprawkę na usprawnienia w architekturze wewnętrznej, zegar,
> cache etc.)

O ile mi wiadomo to tak faktycznie jest, nawet Athlon 64
ma problem z dotrzymaniem mu kroku. Ale widziałem dotych-
czas tylko jeden benchmark w trybie 64-bitowym chyba.
Muszę poszukać innych jeszcze.

> Chodziło mi o to, że Itanium jest procesorem od początku zaprojektowanym
> do pracy wyłącznie w 64-bitach, natomiast C2D jest procesorem 32-bitowym
> przeprojektowanym do pracy w 64-bitach i z tego powodu posiada szereg

Na tej zasadzie to C2D jest procesorem 4-bitowym (4004)
przerobionym na 8 bitów (8008/8080), rozszerzonym do
16 (8086/8088/80286), rozszerzonym do 32 (80386 i dalsze)
i teraz rozszerzonym do 64 ;)

Taka jest cena wstecznej zgodności. W Itanium zrobiono
zupełnie nowy zestaw rozkazów, zmieniono zasady działania
na bardziej RISCowe, po prostu -- zrobiono zupełnie nowy
procesor. Oczywiste jest, że przy okazji zrobiono go jako
64-bitowy. Ale to wcale nie oznacza, że jest lepszy od
procesora 64-bitowego powstałego przez rozszerzenie
istniejącego projektu 32-bitowego. Ba, historia pokazuje,
że "czyste" rozwiązania, tak cieszące projektantów oraz
teoretyków, umierają prędzej czy później zmłócone przez
"dinozaury" podlegające mutacji od form najprostszych
aż do potężnych układów o wielkich możliwościach.

Swoją drogą polecam:
http://www.grush.one.pl/article.php?id=iapx

> ograniczeń i skrótów, pozwalających mu owszem na pracę w 64-bitach, ale
> nie z pełną, teoretycznie możliwą do osiągnięcia w tej architekturze,
> wydajnością. Tak przynajmniej wynika z różnych informacji, do których

Problem w tym, że nie ma czegoś takiego jak "architektura
64-bitowa". Itanium jest w ogóle specyficznym procesorem,
bo interpretuje instrukcje VLIW (czyli paczki wielu instrukcji
równoległych). Już to w pewnych zastosowaniach przynosi
wielkie zyski wydajnościowe w porównaniu z niby-szeregowymi
procesorami x86. Ale 64-bitowość nie ma tu wiele do gadania.

Za dużo jest czynników różnych, by porównywać Itanium z x86
tylko pod kątem szybkości realizacji programów 64-bitowych :)

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |