Re: Pytanie o Core2 Duo

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Thu 18 Jan 2007 - 11:54:26 MET

Michal Kawecki napisał(a):
> obojętne, czy tam jest szyna adresowa 40 bitów czy też 64 :-). Chodziło
> mi tylko o uwypuklenie jednego faktu - że _w rzeczywistości_ nie są to
> jeszcze procesory, na które czekamy, i że te pseudo 64-bity nie dają
> jeszcze spodziewanego przez wszystkich wzrostu wydajności. Widać to
> dobrze w testach. A zainspirowało mnie czyjeś stwierdzenie, że on
> właśnie dlatego kupi procesor, bo "ma 64 bity" ;-).

Ale czy procesory 64-bitowe są tym, na co czekamy? :) Zrówno-
leglanie jednostek przynosi większe zyski, niż zwiększanie
rozmiaru słowa maszynowego. Jedynie operacje typu SIMD mogą
faktycznie wykorzystać szersze rejestry, ale te od dawna
już mają swoje własne rozkazy i rejestry 64- i 128-bitowe.

Myślę, że bardziej czekamy na rozpowszechnienie systemów
wielordzeniowych i oprogramowania potrafiącego je *ekono-
micznie* wykorzystać. Czyli nie kolejne systemy i pakiety
które bez dwóch rdzeni i 1 GiB RAMu są nie do używania,
lecz coś, co na jednym rdzeniu chodzi świetnie, na dwóch
-- doskonale, a na czterech -- bosko.

Mówiąc krótko, programiści muszą się nauczyć po pierwsze
*wektoryzować* swoje programy tak, aby wykorzystywały
wszędzie gdzie się da architekturę SIMD, a po drugie
*wątkować* swoje programy by skalowały się na systemach
wielordzeniowych. Ale, jak powiedział ostatnio Bjarne
Stroustrup, mamy coraz więcej niedouczonych programistów
sięgających co coraz prostsze, i w efekcie coraz mniej
oszczędne języki i narzędzia.

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |