Re: Seagate "Certified Repaired HDD"

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Sat 13 Jan 2007 - 13:37:51 MET

"Rafał Łukawski" eoahvm$d74$1@news.lukawski.pl

> Zazwyczaj to strona serwisująca decyduje o sposobie naprawy:
>
> a) sprzęt naprawiany - gwarancja ulega przedłużeniu o czas naprawy
> b) sprzęt nowy - gwaranacje biegnie od nowa
>
> Są jeszcze wariacje związane z sytuacją, gdy dany model nie jest
> dostępny, wtedy nie możesz dostać gorszego, zazwyczaj sprzedawca daje
> nowy sprzęt do tego w nowszej wersji. Alternatywą jest zwrot kosztów,
> które poniósł klient w związku z zakupem (oryginalna cena)
>
> Wymieniłem sporo seagate'ow, zawsze dostawałem nowe. Być może nalepka ta
> jest właśnie sposobem na skrócenie 3 letniej gwarancji (sprzęt
> [...]

Seagaty mają zazwyczaj pięcioletnią gwarancję producenta. :)
Z Prawa Konsumenta:

        Art. 8. 1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może
                    żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną
        naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub
        wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się
        wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności,
        a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny
        sposób zaspokojenia.

                 4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać
        naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu
        żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego
        na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo
        odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego
        z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany
        uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.

Jak więc widać -- strona serwisująca niekoniecznie decyduje o sposobie naprawy.
Konsument ma prawo po prostu zażądać wymiany na nowy. :) W sytuacji, gdyby było
to niemożliwe lub nieopłacalne, czy jakoś inaczej trudne -- ma prawo odstąpić od
umowy. Oczywiście prawo do odstąpienia od umowy oznacza zwrot wpłaconych pieniędzy
i zwrot towaru. Ochrona ustawowa trwa dwa lata z zastrzeżeniami.

Cała Ustawa: http://bap-psp.lex.pl/serwis/du/2002/1176.htm

Porządni sprzedawcy powinni opierać swoje gwarancje na tej Ustawie.
W szczególności gwarancja nie wyklucza postanowień tej ustawy.

--
   .'O`-'     ., ; o.'    leszekc@@alpha.net.pl    '.O_'