"Rafał Łukawski" eoahvm$d74$1@news.lukawski.pl
> Zazwyczaj to strona serwisująca decyduje o sposobie naprawy:
>
> a) sprzęt naprawiany - gwarancja ulega przedłużeniu o czas naprawy
> b) sprzęt nowy - gwaranacje biegnie od nowa
>
> Są jeszcze wariacje związane z sytuacją, gdy dany model nie jest
> dostępny, wtedy nie możesz dostać gorszego, zazwyczaj sprzedawca daje
> nowy sprzęt do tego w nowszej wersji. Alternatywą jest zwrot kosztów,
> które poniósł klient w związku z zakupem (oryginalna cena)
>
> Wymieniłem sporo seagate'ow, zawsze dostawałem nowe. Być może nalepka ta
> jest właśnie sposobem na skrócenie 3 letniej gwarancji (sprzęt
> naprawiany a nie nowy).
Seagaty mają zazwyczaj pięcioletnią gwarancję producenta. :)
Z Prawa Konsumenta:
Art. 8. 1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może
żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną
naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub
wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się
wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności,
a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny
sposób zaspokojenia.
4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać
naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu
żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego
na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo
odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego
z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany
uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.
Jak więc widać -- strona serwisująca niekoniecznie decyduje o sposobie naprawy.
Konsument ma prawo po prostu zażądać wymiany na nowy. :) W sytuacji, gdyby było
to niemożliwe lub nieopłacalne, czy jakoś inaczej trudne -- ma prawo odstąpić od
umowy. Oczywiście prawo do odstąpienia od umowy oznacza zwrot wpłaconych pieniędzy
i zwrot towaru. Ochrona ustawowa trwa dwa lata z zastrzeżeniami.
Cała Ustawa: http://bap-psp.lex.pl/serwis/du/2002/1176.htm
Porządni sprzedawcy powinni opierać swoje gwarancje na tej Ustawie.
W szczególności gwarancja nie wyklucza postanowień tej ustawy.
-- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' leszekc@@alpha.net.pl '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;, .;. . .;\|/....Received on Sat Jan 13 13:40:09 2007
To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.8 : Sat 13 Jan 2007 - 13:51:10 MET