Re: Czy LCD promieniuje?

Autor: jar_nospam <jar_nospam_at_o2.pl>
Data: Mon 08 Jan 2007 - 22:12:55 MET

> [...] Promieniuje tylko i wylacznie swiatlo widzalne jak powloka
> fotoemisyjna jest pobudzana do swiecenia przez strumien elektronow
> (tzn. rozpedzony elektron zderza sie z taka powloka i miejsce
> zdezenia zaczyna swiecic), a zeby byla pobudzana trzeba taki
> strumien zrobic czyli wlaczyc monitor. Kineskop to dzialo
> elektronwe ktore taki strumien robi, gdy sie je zasili pradem :)
>
> Najlepiej bedzie jak poczytasz sobie o tym w jakiejs porzadnej
> ksiaze, albo posiedz www.wikipedia.pl bo to sa pytania na poziomie
> szkoly podstawowej.

Promieniowanie rentgenowskie powstaje wlasnie w wyniku wyhamowania elektronow, uczylem sie o tym troche dawno co prawda, ale akurat nie w szkole podstawowej.
Zgadzam sie ze natezenie jest zapewne minimalne, a energia mniejsza niz w rentgenach diagnostycznych bo napiecie w kineskopie mniejsze niz w lampie rentgenowskiej. Zatem ewentualna szkodliwosc dotyczyc moze przede wszystkim skory i oczu.

Na pewno masz racje ze najlepiej zrobie jesli odgrzebie ksiazke i sam sobie policze dlugosc fali... nie wiem jakie napiecie jest w kineskopie, na pewno nie trudno to znalezc. Co do natezenia sam nie bede w stanie wyliczyc.
W necie pewnie da sie znalezc normy MPR i TCO a w nich moze nawet takie dane jak wlasnie dawka dla siedzacego przed monitorem x godzin/rok.
NIESTETY JESTEM LENIWY :)

Glowne pytanie dotyczylo matryc o ktorych technologii nie mam pojecia, wydawalo mi sie tylko ze do roznych rzeczy fosforyzujacych uzywane sa w niewielkiej ilosci pierwiastki promieniotworcze??? Ale moze to przesad zaslyszany.

Aha - wiem tez ze sciany owszem promieniuja (Radon), nawet duza czesc (polowa??? cwierc???) promieniowania jakie przecietny czlowiek otrzymuje pochodzi od budynkow.

Chcialem po prostu wiedziec jaki rzad wielkosci maja w tym monitory.

Moj powod checi zmiany CRT na LCD to, poza wygoda i mijscem na biurku, wlasnie umiarkowana obawa przed promieniowaniem kineskopu.
Chyba sporo ludzi sie tym kieruje...

Pozdrawiam
jar_nospam