Re: Cyrkulacja powietrza w obudowie

Autor: BartekK <sibi_at_drut.org>
Data: Tue 02 Jan 2007 - 21:34:51 MET

tczesio napisał(a):
> http://patrz.pl/?119084
> Niby wszystko OK, ale sprawdziłem wiatraki i okazało się, że
> wiatrak w obudowie wydmuchuje powietrze z obudowy, to samo robi wiatrak
> z zasilacza zamieszczony na spodzie zasilacza.
Wszystko jest w (mniejwiecej) porzadku.
Powietrze w obudowie musi sie przemieszczac, naturalnym ruchem jest
przemieszczanie podgrzanego do gory. Wiec oba wentylatory (w zasilaczu i
dodatkowy) wyrzucaja podgrzane powietrze z gory komputera, a na jego
miejsce przodem/dolem/otworami w sciance ktora zdjeles naplywa swieze
powietrze. Poniewaz by dolecialo do wentylatorow musi przeleciec przez
caly komputer - po drodze zchlodzi grafike, dysk itd.
Obieg powietrza na procesorze jest w zasadzie autonomiczny - wentylator
procesora przeciska powietrze przez radiator, ale nie ma to wplywu na
ogolny rachunek tego co wlatuje i wylatuje
Problem pojawia sie gdy jest ten tunel nad prockiem. Gdy wentylator
procesora ciagnie DUUZO powietrza z tego tunelu i pcha w radiator - to
okazuje sie ze dostarcza on z zewnatrz do obudowy tyle powietrza, ze
doplyw z otworow przednich/dolnych nie jest potrzebny lub jest bardzo
maly. Przez to powietrze nie oplywa calej obudowy, a jedynie wpada przez
tunel, radiator procesora i zostaje wyrzucone do tylu przez oba
wentylatorki.
Rozwiazania sa proste:
- dodanie wentylatora z przodu komputera, ktory wymusi doplyw swiezego
powietrza do calej obudowy a nie tylko nad procesor
- zmiana wentylatora na procesorze na taki ktory dmucha mocno tylko gdy
procesor goracy (lub wlaczenie takie opcji w biosie - qfan control itp)
- zmiana kierunku przeplywu powietrza na procesorze (niezbyt madre, ale
czasem sie sprawdza) - powietrze jest wtedy tunelem wyrzucane zamiast
byc wciagane, czyli bilans doplywania do obudowy zimnego powietrza (i
chlodzenia po drodze wszystkich innych elementow) jest mocno poprawiony.
Ale niestety tak wiejacy wiatrak na procku - daje slabsze chlodzenie
czipsetu i okolic procka. Trzeba sprawdzic czy nie spowoduje przegrzewania
- wyrzucenie/zatkanie tunelu nad procesorem, zwiekszy sie jego
temperatura troszke, zwiekszy sie temperatura powietrza w obudowie, ale
bedzie bardziej rownomierne chlodzenie wszystkiego