Re: Wydajnościówka (m.in. dużo ramu)

Autor: Lukasz Nawrocki <lukasz.USUNTO.nawrocki_at_interia.WIADOMOJAKA>
Data: Sun 24 Dec 2006 - 23:26:20 MET

"Piotr Denys" <zerog@toya.net.pl> wrote in message
news:005901c726e6$a21112f0$a3a85955@DOOMSDAY...
> Helo,
>
> Przymierzam się do zmontowania wydajnego kompa.
> Pomijając inne kwestie, wymogiem jest 8 GB ramu.
> Wstępnie powybierałem szpeja i poszedłem do
> poleconego sklepu po wycenę - i tu zonk. Powiedziano
> mi, że mimo teoretycznej możliwości wsadzenia czterech
> dwugigowych kości na "zwykłą" płytę typu 680i lub 975X,
> są z tym problemy, poczynając od tego, że płyty potrafią
> nie wiedzieć, ile tej pamięci mają wsadzone (wskazują
> na przykład 3,5 giga). Ponieważ nawet przed wydajnością
> zależy mi na stabilności, rzecz mnie interesuje żywotnie :)

> [...]

Problem z obsadzieniem na "zwyklych" plytach >=4 slotow wiaze sie nie tylko
z brakiem odpowiednich ustawien w biosie (choc te sa niezbedne). Czesto
chipsety maja duze ograniczenia co do obciazalnosci elektrycznej magistrali
pamieci i mozna stosowac wiecej kosci ale np. pod warunkiem ze sa
single-rank albo maja tylko kosci x4 itd itp. Zwyklemu uzytkownikowi (nie
elektronikowi) ciezko jest czesto stwierdzic czy dana konfiguracja bedzie
dzialac, a poziom wiedzy technicznej u sprzedawcow jest zazwyczaj bardzo
niski. Z tych powodow warto jest stosowac rozwiazania typu
workstation/server poniewaz zbudowana sa one zazwyczaj na pamieciach
Registered lub FullyBuffered co zwieksza rozszerzalnosc o nowe moduly
pamieci. Niestety sa to rozwiazania drogie.

Mozesz rzucic okiem na plyty Suprmicro, Tyan, Arima, Iwill lub przy takim
budzecie sprobowac kupic gotowa stacje firmy np. HP lub Fujitsu-Siemens itp,
nawet z jednym procesorem - wtedy firma zadba zeby te 8 GB dzialalo.

Pamietaj tez, ze wiecej pamieci oznacza - wolniej.

Pozdrawiam,

--
uC (wlasciciel co najmniej 12 GB RAM ;)
www.ultracode.eu