Re: perypetie "jaki windows" ciag dalszy:)

Autor: Michal Lukasik <michu_l_at_tlenCUT.pl>
Data: Sat 23 Dec 2006 - 23:21:18 MET

Dnia 18.12.2006, Jacek Maciejewski napisał(a):

> Źle kombinujesz. Za taką cenę nie warto wstawać z fotela, nic nie
> zwojujesz. Kup na Allegro za 100zł płytę na Socket A taką żeby mogła
> obsłużyć procki AMD do mniej więcej 2400+

Taką to można już kupić za cenę o rząd niższą. ;D
Swoją drogą zadziwia mnie fenomen Allegro gdzie np. sprawną K7VZA v3 można
kupić za 10zł i tę samą płytę tylko uszkodzoną czasem ludzie sprzedadzą za
około 20zł. [???]

> i jakiegoś durona 800 za 50-60zł.

I tu się zgadzam.

Ponadto mam kilka zastrzeżeń i pytań do rozpoczynającej wątek:
* Jakie masz pamięci? Bardzo możliwe, że przy tym C333 masz SDR SDRAM
66MHz a z takim to już będą problemy przy wspomnianej płycie i CPU -
działa na FSB 100MHz i wyżej, przy odrobinie szczęścia taką pamięć
"podkręcisz", ale nie liczyłbym na to.
* Jaka obudowa i zasilacz? Jeśli AT to za wymienioną przez Ciebie cenę
możesz najwyżej kupić używaną obudowę z zasilaczem.

Jeśli masz SDR SDRAM 100 lub 133MHz i obudowę z zasilaczem ATX to polecam
kupno płyty gł. ECS K7VZA v1, jest tańsza od v3 bo bez obsługi procesorów
na FSB 133MHz, i do tego AMD Duron (na jaki Ci starczy kasy choć obawiam
się, że ze dwie dychy trzeba będzie dołożyć).
Jeśli jednak masz zamiar w przyszłości włożyć lepszy CPU to poszukaj tej
samej płyty v3 lub jeszcze lepiej bliźniaczego Shuttle AK12A.
Może się też okazać, że te Twoje pamięci to jednak 66MHz wtedy jeśli nadal
będziesz chciała rozbudować to polecam coś z obsługą DDR SDRAM - taką
pamięć dokupisz taniej niż SDR SDRAM. Wybór takich płyt jest b.duży
i polecać raczej ciężko coś konkretnego bo ceny są różne, za to odradzić
mogę ECS K7S5A (obsługa SDR i DDR SDRAM) chyba, że kupisz za 5-10zł. Nie
jest to najgorsza płyta, pod warunkiem, że trafisz na dobry egzemplarz a
to prawie jak wygrana w totka. ;D No i za cenę odrobinę wyższą lub taką
samą możesz kupić coś o wiele lepszego jak np. Shuttle AK32A na KT266A.
Możesz też zostać przy AT i poszukać jakiejś płyty i CPU PII/PIII na
Slot1, ale IMHO nie warto.
Ogólnie na ten temat możnaby napisać jeszcze wiele... wszystko zależy od
odpowiedzi na powyższe pyt. i czy chcesz ewentualnie dołożyć jeszcze
trochę pieniędzy - część może Ci się zwrócić po sprzedaniu starej płyty,
CPU i ewentualnie RAMu.

BTW. Popytaj znajomych może mają jakąś starą obudowę i zasilacz ATX (do
takiego zestawu nawet jakiś Codegen się nada) - może nawet dostaniesz w
prezencie. Jeśli nie to z kwotą mniejszą niż 100zł nawet się za to nie
zabieraj. IMO warto trochę dołożyć bo np. na wspomnianym AK32A, Duronie
600MHz (te się łatwo podkręcały), do tego na początek ze 128MiB DDR SDRAM
(choć lepiej 256MiB) różnicę w eksploatacji komputera poczujesz ogromną.
Pamiętaj też, że przy zmianie płyty będziesz miała inną wtyczkę do
klawiatury (myszkę pomijam bo nawet jeśli masz szeregową to i ją bez
problemów podłączysz do "nowej" płyty) i potrzebna będzie przejściówka, to
znowu koszt rzędu 5-10zł.

--
 \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/ http://polish.spampoison.com/