Re: taki router a konkretne zastosowanie ?

Autor: Jacek 'Szumak' Kotlarski <lowcajeleni_at_oksywienet.org.pl>
Data: Fri 15 Dec 2006 - 23:28:13 MET

Dnia Fri, 15 Dec 2006 22:18:47 +0100 osobie znanej jako Luke
<paranid@poczta.onet.pl> przyszło do głowy napisać co następuje:

> witam
> jest sobie siec miejska/osiedlowa. ma taki ficzer, ze dla konkretnego
> IP jest przydzielony MAC karty sieciowej. innymi slowy, w danym
> lokalu internet ma tylko komp z dana karta, ktorej MAC jest adminowi
> znany. chcialem sobie to rozdzielic na 2 kompy i od czasu do czasu
> laptop. czy taki router moge podlaczyc i wszystko bedzie gralo ?
>
> http://tinyurl.com/y5zhde

W normalnych warunkach tak, niektórzy administratorzy jednak
wprowadzają dodatkowe (chore) ograniczenia, których obejście jest
niemożliwe z użyciem wskazanego urządzenia.
BTW, osobiście odradzam sprzęt D-Linka tej klasy, lepiej już kupić
sobie Linksysa.

> widze to tak gniazdko->router->komputery

po to jest właśnie router

> pytania, bo lama w tym temacie jestem (kiedys sie pytalem, ale teraz
> bardziej scisly bede).
> 1. czy to ze IP odpowiada danemu MAC karty bedzie przeszkadzac ?

admin musi mieć MAC interfejsu podpiętego do jego sieci, a czego to
jest interfejs nie ma dla niego znaczenia

> 2. czy router ma swoj MAC ? bo jesli tak, to moge zglosic do admina,
> zeby na chwile zdjal mi te blokade i wtedy moge dzialac.

Każde urządzenie sieciowe ma swój (unikatowy) MAC adres - bez tego nie
jest możliwa komunikacja sieciowa na warstwie sprzętowej.

> czy moze jednak jest szansa, ze wszystko bedzie prosto dzialac tzn,
> podlaczam router, kompy, ustawiam wszystko i ok ?

musisz podać adminowi MAC adres interfejsu routera, który podłączasz do
sieci - zwykle oznaczany jako WAN - zamiast MAC adresu obecnie
podłączonego komputera.
Najbardziej podstawowe zasady bezpieczeństwa w sieciach osiedlowych
realizowane są poprzez powiązanie adresu IP z MAC adresem karty sieciowej
- zmiana IP lub MAC powoduje że sieć u klienta przestaje działać - to
oczywiście jednak zależy od konfiguracji sieci. Porozmawiaj ze swoim
administratorem.

--
: Jacek 'Szumak' Kotlarski : Stowarzyszenie OKSYWIE_NET :
::: < szumak at moja domena z nagłówka > : GG 2052377 :::