Re: macierz dyskowa

Autor: \ <mbuniek_at_poczta.onet.pl>
Data: Thu 14 Dec 2006 - 22:06:21 MET

> chodzi mi o bezpieczenstwo, dyski czasem sie psuja - chcialbym sie przed
> orchoronic, nie musi to byc az tak pojemne, 100GB wystarczy
> do obrobki grafiki 2D, duze skany, duze zdjecia z cyfrowki.

Potrzebujesz rozwizan RAID low-cost czyli
proste kontrolery ATA lub SATA ewentualnie starsze acz najdrozsze z
najtanszych SCSI (wiecej mozliwosci i poziomow RAID do rozwiazan typowo
macierzowych.

> nie chce sie zblaznic podajac cene bo widzialem fajne rozwiazanie ktore by
> mnie zadowalalo - urzadzenie z 2 dyskami ktore podlacza sie kablem
> sieciowym z komputerem, ale cena tego jest jak dla mnie zabojcza;)

Ciekawe ale wolne siec zakladam 100 Mb/s czyli teoretycznie 10 MB/s realnie
6 - 8 MB/s
wiec do pracy nie bardzo jako Backup lub przetrzymywanie wykonanych plikow
oki
jak GB/s to juz teoretycznie moze byc.

> o czyms takim myslalem tylko ze np 3 dyski kazdy po 80GB, jeden sie
> psuje - macierz dalej dziala prawidlowo.

Jak pisalem na poczatku RAID jest tym czego potrzebujesz, obecnie wiele plyt
posiada RAID`a
zazwyczaj poziomy 1, 0, 1+0 najnowsze jeszcze posiadaja RAID 5

RAID 1 (minimum i maximum 2 dyski) - dwa dyski nagrywajace te same dane pada
jeden pracujesz dalej, wymieniasz dysk nastepuje synchronizacja danych
mozesz czaly czas pracowac(na czas odbudowy macierzy spada wydajnosc)
moze wzrosnac predkosc odczytu (zalezne od logiki kontrolera)
2 dyski 100 GB daja w efekcie pojemnosc 100 GB ale odporna na pad dysku

RAID 0 (minimum 2 dyski do zalezy od kontrolera budowalem chyba do 8)- dwa
dyski nagrywajace po kawalku danych czyli 100 GB + 100GB = 200 GB bardzo
szybkie podstawowowa wada pada jeden tracisz wszystko jak przy jednym dysku
lecz wzrasta szansa na pad dysku bo masz 2 sztuki.

RAID 1+0 (0+1) polaczenie obu wyzej wymienionych dyski dziela dane co
podnosi wydajnosc a kolejne 2 trzymaj ich kopie (0+1) teoretycznie najlepsze
ale drogie (minumim 4 dyski)

RAID 5 - minum 3 dyski i nieco bardziej skaplikowana zasada dzialania dane
sa dzielone na 2 dyski potem jest wyliczana kombinacja danych i zapisywana
jest ta wartosc.W przypadku padu dysku pracujesz dalej po wymianie macierz
sie odbuduje (spada wtedy wydajnosc) w tej macierzy odczyt jest szybszy niz
z pojedynczego dysku lecz zapis jest wolniejszy z powodu koniecznosci
wyliczania danych kontrolnych. z 3 dsykow 100 GB posiadamy macierz o
pojemnosci 200 GB szybsza w odczycie wolniejsza w zapisie, niektore szkoly
mowia ze w przypadku dobrych kontrolerow mozna pominac opoznienie zapisu,
maciez jest podobna do RAID 3 w ktorej dane kontrolne sa trzymane na tym 3
dysku a w 5 sa rozlozone po wszystkich aby wyrownac ich obciazenie.

Polecalbym RAID 5 ale moze byc lipa z kontrolerem za rozsadne pieniadze
chyba ze masz nowoczesna plyte glowna ktora to wspiera w innym przypdadku
RAID 1

Pozdrawiam
BUNIEK