Re: Aktualizacja BIOSu plyta MSI K7T266 PRO2 MS-6380 v.3.0

Autor: Michal Lukasik <michu_l_at_tlenCUT.pl>
Data: Fri 08 Dec 2006 - 11:49:59 MET

Dnia 7.12.2006, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

> W takim razie proponuję Ci, abyś dołączył do grona Kaweckiego, Sokoła
> i Doominika (mam nadzieję, że nie mylę nazwisk czy nicków) i pouczał
> producentów. :) Oni pouczają producentów dysków, Ty możesz pouczać
> producentów płyt.

Taaa, skoro już o tym wspomniałeś to znam Twoje zdanie na temat montowania
dysków. I bliżej mi do przyznania racji wyżej wymienionym (no i "fajnie"
być przez kogoś "wrzuconym do jednego wora" wraz z Nimi - uważam to za
"zaszczyt" :D).
IMO wszelkie zalecania są *tylko* zaleceniami i nikt Cię nie zmusza do
stosowania się - zarówno w przypadku dysków, BIOSów jak i np. prezerwatyw
(czy co tam sobie wybierzemy za przykład) ale musisz być świadom
konsekwencji takiego postępowania. Zalecenia ad. dysków faktycznie wyszły
b.dawno, teraz panuje "samowolka", ale czy to, że producent czegoś nie
zabrania to znaczy że tak należy robić? Czy włożysz nożyczki do kontaktu
bo producent jasno tego nie zabronił? Każde dziecko wie, że nie należy
wkładać nożyczek do kontaktu, tak samo każdy kto ma pojęcie o komputerach
wie, że dyski dłużej działają w pozycji poziomej lub pionowej na dłuższym
boku (dodatkowo nie "lubią" zmian tej pozycji - jeśli już raz się
zamontowało np. w pionie to lepiej tak zostawić). Oczywistym jest też, że
dysk będzie działał w innej pozycji, ale jak długo? IMO producent nie
zabroni Ci montowania dysku w niedogodnej pozycji bo zależy mu tylko na
tym by dysk nie psuł się zanim upłynie gwarancja. Później niech "pada" -
przyjdziesz i kupisz nowy.

No ale wracam do tematu BIOSów. ;D

Wszystkie przykłady przy założeniu, że ściągnięto odpowiedni BIOS do płyty
- wykluczam także inne błędy użyszkodnika.

Przykład 1
IMO najbliższy Roger(OS). ;D
Po co, w przypadku braku flopa, ta cała zabawa w backup BIOSu?
Kombinowanie ze zgrywaniem na HDD czy Twoje "itd."?
Zakładając klasyczny przypadek zaniku napięcia w trakcie aktualizacji
i zakładając, że przy tym kość BIOSu nie została uszkodzona i co
najważniejsze BootBlock się "odzywa".
Skoro nie ma flopa, to z czego przywróci ten BIOS? Z wymienionego przez
Ciebie PENa, CD (DVD), HDD? A no okazuje się, że tylko z flopa - bez niego
(najprościej wtedy pożyczyć, no ale na czas backupu go nie mieliśmy ;D)
tylko "hotswap" albo programator a w tym wypadku to ten backup o kant d.
bo i tak jest z tym tyle problemów, że ewentualne ściągnięcie innej wersji
BIOSu niż próbował wgrać jest w porównaniu do tego "pikusiem" - zresztą po
co? Skoro (patrz założenie gł.) "wsad" do BIOSu jest prawidłowy.
Jeszcze inna możliwość. Zakładając, że cały proces przeprogramowania
przebiegnie pomyślnie. Komputer się uruchamia, ale okazuje się, że nowy
BIOS ma jakiś błąd (bardziej upierdliwy od poprzedniego, bo przecież
robimy upgrade tylko by wyeliminować jakiś błąd, ewentualnie coś
usprawnić) to backup i tak nam nie jest potrzebny bo na stronie producenta
jest do ściągnięcia także stara wersja BIOSu (ta którą mieliśmy wcześniej)
albo akurat pojawiła się nowsza wersja, w której usunięto błąd, który nam
doskwiera w nowszym (za to pojawił się następny i kółeczko się zamyka ;P).
Nigdy nie słyszałem o tym by taki BIOS z błędami unieruchomił komputer w
takim stopniu by np. nie móc ściągnąć z sieci inną jego wersję.

Przykład 2
Użyszkodnik ma wszystko co do "procedury ratunkowej" potrzebne, zwłaszcza
flopa, prócz... ilu zwykłych śmiertelników wie co z takim backupem zrobić?
Niewielu jest takich co zawczasu (czyt. przed aktualizacją BIOSu) poczyta
jaka jest procedura "reanimacyjna" i przygotuje sobie dyskietkę by w razie
problemów pozwolić BIOSowi, konkretnie BootBlockowi (nie mylić z tym
dyskowym) zaprogramować BIOS? Idę o zakład, że większość budzi się "z ręką
w nocniku" i dopiero zastanawia się co dalej - pierwsze co zrobi to pewnie
"zapłacze" tutaj.

Przykład 3
Jest w firmie kilka takich samych komputerów, w których trzeba
zaktualizować BIOS. Człek za to odpowiedzialny robi sobie
płytkę/dyskietkę/czy co tam mu wygodnie z programem flashującym, BIOSem
(oczywiście wcześniej przetestowanym - nie może sobie pozwolić na wgranie
BIOSu, który zamiast poprawić sytuację ją pogorszy) i oczywiście
odpowiednią sekwencją startową - komp po uruchomieniu z płyty/dyskietki
automagicznie przeprogramuje BIOS, wyczyści CMOS, zrestartuje. Na koniec
wspomniany człowiek wprowadzi kilka poprawek kosmetycznych w ustawienia
i na tym koniec. Na co mu jeszcze zabawa w backupy?

Przykład 4
Jest użytkownik, który zajmuje się modowaniem i testowaniem różnych
BIOSów, oczywiście ma dostęp do innego kompa, programator i ma w d. czy
coś się nie uda tym bardziej jakiś backup BIOSu.

Przykład 5
Jest sobie użytkownik, który wie co robi i nie przytrafił mu się żaden
wypadek. Wszystko działa jak należy (brzmi jak bajka, ale zdarza się ;D).

Na koniec. Po co backup starego BIOSu skoro w większości przypadków, w
których proces uaktualniania się nie udał to nie z winy samego BIOSu
(błędu w nim samym) a błędu użytkownika (np. wybór BIOSu od innej płyty*)
lub wypadków losowych (np. zanik zasilania)? Do następnego programowania
używa się wtedy najnowszej, dostępnej wersji a nie backupów. Zresztą z
doświadczenia wiem, że jeśli zabrakło prądu (nie mnie oczywiście) to i tak
mu ten backup niewiele pomoże bo przeważnie pada wtedy także BB w BIOSie,
a nawet jeśli się zachowa, jest duży problem z zaprogramowaniem takiej
kostki w kompie - czasem także programatory mają z tym problemy i kość
nadaje się do wymiany.

* Pomijam fakt, że czasem przynosi to korzyści - przykład K7VZA (v3)
i AFAIR AK12A.

Na koniec krótkie podsumowanie (oczywiście nie każdy się z tym zgodzi
i chętnie przeczytam uwagi).
Uważam, że w 99% przypadków (zawsze znajdzie się wyjątek od reguły) backup
BIOSu to strata czasu!
Oczywiście innego rodzaju backupy (jak np. zdjęć koleżanek, komponowanej
muzyki, czy wszelkiej maści softu) należy robić - sam je robię. ;D

Ps. O rany! Ale się rozpisałem - ostatnio wieczorami mam trochę za dużo
wolnego czasu, ale ileż można p^Hmleka pić? ;P

--
 \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/ http://polish.spampoison.com/