Re: Uziemienie - po raz kolejny - NIE LEKCEWAZYC!!!

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Thu 07 Dec 2006 - 16:29:44 MET

"Aikus" <aikus@poczta.fm> wrote in message news:el98ru$93v$1@news.onet.pl...

> Wlasnie ZTCW doklandie odwrotnie. Transformatorowe zasilacze robily cos
> takiego, natomiast zasilacze impulsowe AFAIK dzialaja na zasadzie
> kondensatorowych dzielnikow napiecia pracu przemiennego... Tak wiec ten
> prad ktory mamy na wyjsciu to nie prad przetransformowany tylko dokladnie
> ten sam ktory jest w sieci...
> Oczywiscie nie jestem pewien tego co napisalem - poprawcie mnie jesli sie
> myle.

Dobre zaslacze impulsowe działają właśnie na zasadzie przetwornicy
transformatorowej, w której elementem aktywnym jest scalak kluczujący stałe
napięcie uzyskiwane z sieci zasilającej po wyprostowaniu na mostku Graetza.
Scalak ten napędza maleńką cewkę z rdzeniem ferrytowym, której wtórne
uzwojenie jest odizolowane galwanicznie od uzwojenia pierwotnego. Napięcie
uzyskiwane po stronie wtórnej jest następnie prostowane, filtrowane,
ewentualnie stabilizowane i podawane na zewnątrz. Maleńkie wymiary uzyskuje
się poprzez wysoką częstotliwość pracy, ale jest to dalej normalny układ
transformatorowy z dwoma obwodami. Badziewne zasilacze robi się na
kondensatorkach ;-).

> Eee, no nie wiem, klocic sie nie bede, nie znam sie az tak dobrze na
> budowie zasilaczy impulsowych, ale zrob doswiadczenie: Podlacz kompa
> stacjonarnego do gniazka bez uziemienia i dotknij neonówka do obudowy...

Stacjonarne zasilacze mają (miały?) przewód zerujący wyprowadzony na
obudowę. Ponadto między obudową a przewodami aktywnymi są wpięte
kondensatorki przeciwzakłóceniowe, poprzez które - w przypadku braku
zerowania - może przepłynąć niewielki prąd do obudowy. Tak więc na obudowie
może powstać nawet całkiem spory potencjał, ale prąd będzie zbyt mały żeby
zagroził zdrowiu, co najwyżej może nieprzyjemnie kopnąć.

> Poza tym z jakiegos powodu jednak istnieja zasilacze (zarowno do
> notebookow jak i do dyskow na USB) ktore maja trojprzewodowy kabel
> zasilajacy i wtyczke z uziemieniem.

No właśnie o tym pisałem od początku.

> IMNSHO to sa zasilacze firm ktore nie koniecznie chca zaoszczedzic 20
> centow na produkcji stuki zasilacza poprzez wyprucie jednego przewodu
> kosztem obnizenia bezpieczenstwsa.

Owszem, robi się i takie z zerowaniem, i takie bez. Zerowanie pozwala na
osiągnięcie przyzwoitej filtracji, uniknięcie przydźwięków, etc.

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/