Re: graf 7600GT a GS

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Wed 29 Nov 2006 - 15:54:11 MET

Sander <ROT13_fnaqre3@tnmrgn.cy_ROT13> wrote:

> Ale dobrze wiesz (i każdy zorientowany), że tu nie o to tu chodzi.
> Bo też czym się tu chwalić, kompem z przed ponad 3 lat ? ;O
> Od czasu do czasu dostanę email, z zapytaniem o sprzęt,
> ostatnio ktoś miał problem z Adaptec 2940UW kupionym na Allegro ...

            Wiem, tez czasami mi sie to zdarzlo. Ale to w moim przypadku i tak
nie ma znaczenia - adres w naglowku jest juz tylko antyspamowy - uzywalem
go od dawien dawna jeszcze gdy w usenecie i przez email prawie nie bylo
spamu (piekne czasy) a teraz juz dawno nie jestem studentm, adres nie
dziala, ba nawet po reorganizacji serwerow pocztowych UW maile sa w innej
domenie. Osobnego maila na spam konta email na spam usenetowy nie chce mi
sie zakladac (a niech spamerzy oberwia komunikatem zwrotnym o
niedostarczonej wiadomosci) a jak ktos ma sprawe to odezwie sie przez jeden
z IM ze stopki - tu na szczscie jescze praktycznie nie ma spamu, no co
najwyzej na padu-padu spamuje producent albo jakies kretynskie lancuszki.

> No to 'NiBiTor 3.1 - (NVIDIA BIOS Editor)' i do dzieła :)
> http://www.mvktech.net/content/view/3470/38/
> NVIDIA BIOS Editor (NiBiTor) Guide:
> http://www.mvktech.net/content/view/2069/37/

            No chyba az tak zle o mnie nie myslisz ze nie znam NiBiTora.
Ale tak sie nie da na tej karcie - ludzie juz probowali:
http://tinyurl.com/yzpskc oraz wczesniejsze i i trzeba moda "olowkowego"
na odpowiednim oporniku i to jest najwieksza wada tej karty w stosunku do
Galaxy, choc dla chcacego to nie jest wielki problem, pomimo kilku roznych
PCB tej karty. Mi tam wystarcza spokojnie 520 dla rdzenia i 800(1600DDR)
dla pamieci wiec nie zamierzam brac sie w najblizszym czasie za vmody
- i tak roznica w 3Dmarku2003 r. w stosunku do podkreconego R9550 jest
~pieciokrotna, a ludzie pisali ze te pamieci dzialaja bez modyfikacji
napiecia i artefaktow wg ATI Tool, ktory jest przeciez dokladny i na
900 MHz (1800DDR) :O Dla mnie to przesada przy braku radiatorow na pamieci
wiec tak odwazny nie jestem. Jak na karte za ktora dalem 380 zl (ludzie
kupowali i za 356 zl brutto) to IMHO rewelacja i do tego SpellForce2 /Toca
w bundlu - Galaxy urosl powazny konkurent, mimo ze jeszcze kilka lat temu
kart Palita nie dotknalbym nawet kijem. Co prawda chlodzenie jest troche
glosniejsze niz Zalmann (ale i tak ciche, zwlaszcza po skreceniu
wentylatorow w 2D), troche za niskie jest vcore i wymaga olowka 2B do
dobrego OC, ale przy tej cenie Galaxy ma problem bo cena zalmanowskiego
7600GS Galaxy jest wyzsza niz wielu 7600GT. Tym bardziej ze do testow w
lecie tego roku Galaxy dostarczylo najlepsza wersje swojej 7600GS - co
prawda Zalmann i PCB zostalo, ale w nowych 7600GS ktore sa aktualnie w
sklepach za 560-570 zl widze ze nie majuz buzzera ostrzegajacego o
przegrzewaniu sie, przelacznika biosow na sledziu (do modowania vcore
wlasnie czego nie byly w stanie pojac co niektore serwisy sprzetowe
uwazajac to za niepotrzebny gadzet) niektore nie maja nawet radiatorow na
pamieciach oraz co gorsza z gorszym blokiem zasilania - mniejsze mosfety,
zwykle elektrolity zamiast kondensatorow solid state itp. Nie ma sie co
dziwic ze ludzie ktorzy wykosztowali sie na wypasionego 7600GS od Galaxy
wscikaja sie ze karta potrafi robic sie niestabilna juz przy 560-570 MHz
jak trafi sie na gorszy egzemplarz.

> FarCry to nie nowa gra (ale w dalszym ciągu mi się podoba),
> w 1024x768 mam 56 FPS, więc pograć można.

            Wiem, silnik rewelacyjny i do tego spokojnie chodzila na R9550
400core/500mem na nForce2 + AXP 1833 MHz. Az jestem ciekawy jak bedzie
wygladal nowy Crysis czy jak to ma sie nazywac ta nowa produkcja Cryteka
- screeny wygladaja rewelacyjnie. Minus jest niestety taki ze do pelni
smaczkow ma wymagac grafiki DX10 i co za tym idzie tej $##$$#$##$ Visty z
jej zasobozernoscia, na razie niedopracowaniem, licencja OEM jeszcze
bardziej restrykcyjna niz WinXP, cena za najprostsza wersje OEM rowna cenie
WinXP _PRO_ OEM, postrzeganiem uzytkownika jak szczura w klatce "czy aby na
pewno. Nie, a moze jednak zmienisz zdanie bo jeszcz sie skaleczysz" itp.
Nic dziwnego ze MS zaparl sie, ze nie bedzie DX10 dla WinXP (o win2k nie
wspominajac co mnie osobiscie boli), bo kto z legalnych uzytkownikow
win2k/XP przesiadalby sie na Viste z uzasadnionych powodow, a nie kierujac
sie reklama czy sciganiem sie z najnowszymi wersjami OSow z Redmond?
Pewnie podstawowa grupa byliby tylko nabywcy nowych, wydajnych komputerow,
a to dla MS za mala struzka pieniedzy - ta firma to taki wspolczesny
Lewiatan. Tak wlasnie dziala praktyczny monopol - co z tego ze wiekszosc
obecych uzytkowniko OSow MS jest dobrze z win2k/XP jak MS ma bron w postaci
DX10. Obecnie praktycznie wszystkie gierki pisane sa pod DX, a nie
otwarty OpenGL, wiec MS moze uzywac DX wlasnie jako narzedzia nacisku. Albo
sie przsiadziesz albo zobaczysz kupe nie grafike (przypomne jak wygladaly
gierki DX8.1/DX9 na kartach DX7 - chocby wspomniany FarCry). Teraz roznice
w funkcjach DX nie beda juz tak male jak przy zmianie z DX9.0 na 9.0c czy
nawet z DX8.1 (do tej pory sporo nowych gierek nawet w stylu chyba Gothic3
o ile dobrze pamietam napis na pudelku wymaga co najmniej PS/VS 1.1/1.4 a
nie 3.0. Co wiecej od DX10 producenci sprzetu beda mieli za danie tylko
dostarczac mniej lub bardziej wydajny "zlom" sprzetowy skupiajac sie na
kontrolerach pamieci, szynie, samym przetwarzaniu przez shadery, ale to MS
bedzie trzymal klucz do graficznych cukierkow przez dodawanie nowych
funkcji graficznych - od DX10 uniwersane shadery to bedzie sprzetowe chyba
nowoczesne i wydajne, ale tylko tepe mieso, nacisk bedzie polozony na same
programy pixel i vertex shaderow. Co prawda od poczatku PS i VS obslugiwane
funkcje graficzne coraz bardziej odrywaja sie od sprzetu w zwiazku z
rosnaca zloznonoscia mozliwych do zaprogrammowania efektow na jednostkach
PS/VS, ale teraz to chyba bedzie bardzo wyrazny przeskok. I tak MS uzyskuje
przy braku sprzeciwu monopol w kolejnej dziedzinie, bo OpenGL praktycznie
umarl jesli chodzi o zastosowania rozrywkowe, a konsole i tytuly na nie
wychodzace to raczej zabawa dla dosc mlodych wiekiem ludzi :/
            Cala nadzieja w producentach gier, ze beda przez jakis czas powstawac
silniki z podwojna sciezka renderingu na DX9 i DX10 jak chociazby bylo z
Call of Duty 2 z DX7 i DX9. Mimo o niebo wiekszej zlozonosci DX9 i ilosci
obslugiwanych efektow screeny z DX7 na benchmarku nie wygladaly wcale tak
zle.

> Ale w końcu chciałbym czasem popykać w nowe gry
> i to w mojej ulubionej rozdziałce, czyli 1600x1200 :]

            Droga zachciana. Jak dla mnie warto trzymac 17-19" dobry CRT obok 19"
(lub wiekszego) LCD wlasnie ze wzgledu na gierki i video. LCD jest idealny
do pracy z tekstem w 2D - stabilny obraz nie meczacy wzroku przez
odswiezanie typowe dla monitorow kineksopowych jesli tylko dobierze sie
odpowiednie oswiatlenie oraz ma niskie zuzycie energii, ale dobry CRT jest
nadal lepszy do gier, wideo i obrobki grafiki (kolory). Do tego
bezproblemowo dokonuje przeskalowania w dol w stosunku do teoretycznej
rozdzielczosci maksymalnej wynikajacej z rozmiarow kineskopu i plamki,
czego nie mozna powiedziec o LCD, a dzieki temu na 17 a nawet 19" CRT
spokojnie mozna sobie pograc na 1024x768 co uciagnie praktycznie kazda
wspolczesna karta i wyglada to na CRT niezle.

> W ogóle z programów czy z gier, to straszne kobyły się robią,

            Cos mi sie obilo o uszy ze wychodza wlasnie gierki na nosnikach na
dwuwarstwowych DVD9 - a to sie piraci zmartwia ;)
            Cena nosnikow dwuwarstwowych jestnadal wysoka, a o trwalosci nawet
nie wspomne - o ile zwykle DVD5 sa wyraznie mniej trwale i tym samym
podatne na utrate danych niz proste CDR, to o dwuwarstwowkach nawet boje
sie pomyslec. Moim skromnym zdaniem wysoka cena DVDR9 byla utrzymywana
rowniez dlatego, by ludzie masowo nie kopiowali bezstratnie filmow, teraz
do powodow dojda jeszcze gry w kopiach 1:1.

> i od razu przypomina mi sie gra 'Kkrieger-beta'
> która ma zaledwie 96 KB !!! Słodkie maleństwo ;)

            Podobnie jak dema do 64kb czy nawet 4kb (_KILO_bajtow jakby ktos
z mlodzych uzytkownikow PC mial watpliowsci).

> Nie cierpie kobył, dlatego używam np. małego Kerio 2.1.5,

            Kerio do domu fajny jest. Ale do zastosowan zawodowych sie nie nadaje
ze wzgledu na licencje. Paradoksalnie chyba jedyny zewnetrzny firewall pod
MS Win jaki mozna uzywac za darmo w przypadku malego przedsiebiorcy to
Outpost w wersji 1.0

> Foxit PDF Reader zamiast Adobe Reader itp. itd. :)

            Jw - fajne ale tylko do uzytku osobistego. Na maszynce biurowej juz
trzeba placic, tak wiec wole z przyzwyczajenia darmowy w obu zastosowaniach
Acrobat Reader 7.x i odchudzenie go z zamulajacych pluginow przez Reader
SpeedUp - wtedy dziala i startuje tak samo szybko jak Foxit.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl