Re: Markowy pecet a tzw skladak

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Mon 27 Nov 2006 - 21:18:38 MET

** Przemek wrote:

> Witam,
> Zamierzam kupic do domu nowego peceta i zastanawiam sie nad wyborem:
> czy kupic tzw skladaka z lokalnego sklepu czy dolozyc ok. 20% i miec
> np HP o podobnych parametrach z 3 letnia gwarancja?
> Poki co sklaniam sie za HP: przemawiaja za tym:
> - znacznie lepsze warunki gwarancji

W sensie konkretnie?

> - mile doswiadczenia ze starym IBMem ktory pracuje bez zadnej awarii
> od 10 lat

No dobry składak też bez problemu pochodzi 10 lat.

> Wydaje mi sie rowniez ze taki komputer np HP jest dosc dobrze
> skrojony - tzn ma optymalnie dobrane urzadzenia,

Jeżeli potrafisz to samemu też umiejętnie dobierzesz sprzęt.

> cicho pracuje,

Kwestia doboru sensownej obudowy i zasilania.

> reinstalacja systemu jest o wiele przyjemniejsza niz w przypadku
> zwyklego kompa.

Chyba jesteś użytkownikiem Windows. :) Ja jakoś pod tym względem nie
patrzę, chodzi Ci o wszystkie sterowniki w jednym miejscu u producenta
(w sumie żaden problem sobie skompletować samodzielnie) czy o te
systemy bezobsługowej instalacji systemu z jakiejś ukrytej partycji? To
drugie to faktycznie jest ficzer, którego w składaku bez kombinowania
nie osiągniesz. Jeżeli Ci to potrzebne to z pewnością jest to zaleta
niektórych komputerów "markowych". No ale właściwie dlaczego np. po
instalacji systemu, sterowników i oprogramowania nie zrobisz sobie
obrazu partycji (przy dzisiejszych rozmiarach dysków to żaden problem)?
Trochę dłubania jest, ale np. ja jestem w stanie osiągnąć efekt lepszy
(bardziej dostosowany do tego czego oczekuję) od tego co dają w
firmówkach. :)

> Nie ma zadnego problemu z utrata gwarancji w przypadku rozbudowy
> komputera (np dolozylbym tuner tv).

A ze składakami jest?

> Jesli tzw skladak ma plusy przewyzszajace zalety komputera
> brandowanego to prosze mi o nich powiedzcie. Nie zamierzam kompa ani
> podkrecac ani uprawiac zadnych innych wyczynow:)

Moim zdaniem zaletami markowego peceta (ale nie zawsze) będą:

- właśnie dobry dobór *w* *miarę* wysokiej jakości komponentów
- warunki serwisowe
- paradoksalnie niższa cena - te firmy kupują sprzęt masowo od
  określonych dostawców - dostają lepsze ceny niż Ty kupując komponenty
  pojedynczo, no ale potem to i tak cena zostaje podbita przez właśnie
  warunki serwisu

No ale mając odpowiednią wiedzę złożysz sobie *lepiej* skrojonego kompa
dobierając samodzielnie komponenty i będzie on moim zdaniem lepszy.
Problem właściwie rozbija się o warunki serwisu, jeżeli do markowego
dopłacisz (sporo) to będziesz miał np. naprawę (bądź wymianę) w ciągu
4h od zgłoszenia w dniu roboczym etc. etc. Ale nie wiem na ile jest Ci
to potrzebne w domu...