Re: ram w dual - pamieci koniecznie dual?

Autor: to_wytnij <_at_(to_wytnij)o2.pl>
Data: Sat 25 Nov 2006 - 15:15:39 MET

BartekK napisał(a):
> Z punktu widzenia technicznego wiem jak to wyglada. Ale od strony
> oficjalno-marketingowej... Skladam komputer (A3800+ 64x2, plyta na
> nf430+gf6100) i kupilem pamieci 2szt takie same ddr2 533 cl4 (Blitz
> value plus, nawet maja nr seryjne "po sobie" wiec sa z jednego wiadra),
> pamiec sypie sie okrutnie. Jedna sztuka sypie bluescreenami jak jest
> wlozona sama - czyli reklamacja. Druga chodzi sama ok, w parze z inna
> sprawna tez sie sypie, w parze oczywiscie z ta identyczna ale sypiaca
> nie chodza. Chce oddac obie i wziasc cos lepszego, ale hurtownia odmawia
> [...]
Pół roku temu zachciało mi się rozbudować RAM. Do posiadanego jednego
modułu Kingstona postanowiłem dokupić drugi identyczny. Ten nowy
identyczny rzeczywiście był (ten sam model, wszystkie te same parametry)
ale oba w dualu nie chodziły. Tryb ten w ogóle nie chciał się włączyć.
Każdy moduł sam oddzielnie działał natomiast bez najmniejszych
problemów. Sprzedałem więc oba moduły i kupiłem taką samą parę, ale z
dopiskiem "Dual". Dual channel zaczął działać, ale pamięci cały czas się
wysypywały i komputer co kilkanaście minut się zawieszał. Oddałem więc
te Kingston'y do sklepu i za niewielką dopłatą wziąłem Geil'a o lepszych
parametrach, również parę z dopiskiem Dual. I te chodzą do dziś bez
najmniejszego problemu.

Jak widać więc na moim przykładzie, do duala trzeba mieć czasem
szczęście, bo jest to dosyć kapryśna sprawa. I o ile mogłem się
spodziewać, że pierwszy kupiony przeze mnie, nieparowany moduł, dołożony
do starej pamięci (mimo takich samych parametrów i oznaczenia) nie
będzie jednak działał, o tyle to, że oznaczone napisem dual Kingston'y
sie wysypywały, to już jest dziwna sprawa (oba moduły, wkładane
oddzielnie, działały bez najmniejszych problemów, co dowodzi, ze były
sprawne, tylko w parze kiepsko im szło). Sporo zależy więc od szczęścia,
bo moje Geile działają w dualu wyśmienicie (chociaż nie mogę Ci ich z
czystym sumieniem polecić, bo jak widać z naszych przygód, różne kaprysy
wchodzą w grę i nie wiadomo, jak działałyby u Ciebie;)

Podsumowując - dziwię sie osobom, które w chwili obecnej polecają
kupować do nowego komputera standardową dziś ilość 1GB RAMu w jednym
module tak, by potem można było łatwo ją rozbudować do 2GB i przy okazji
uaktywnić dual channel. Według mnie, lepiej się w to nie bawić, kupić
2x512MB i od razu cieszyć się dualem, a rozbudowując w przyszłości
pamięć sprzedać po prostu poprzednie moduły i kupić nowy zestaw. Straci
się na to trochę kasy, bo wiadomo, że używane moduły sprzedamy taniej
niż nowe o tej samej pojemności, ale za to uniknie sie kłopotów i od
samego początku będzie się korzystać z duala.

--
Pozdrawiam, Maciek
Życzę miłego dnia :)