Re: Seagate - Dyski SATA pionowo

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Thu 23 Nov 2006 - 15:14:27 MET

"Eneuel Leszek Ciszewski" ek470d$e38$1@flis.man.torun.pl

> Co do tego, czy mit dotyczący obowiązkowego mocowania dysku elektroniką
> do dołu został rozwiany -- wątpię. :) Wiele albowiem osób ignoruje
> zalecenia producentów :) i snuje nieustannie różnorakie teorie. :)

I na poparcie mego proroctwa: ;)

"Michal Kawecki" 9594ke.5td.ln@kwinto.prv

> Ale ja nie o tym. Mnie zainteresował jedynie fragment czyjejś wypowiedzi na
> temat MTBF. A ponieważ pojęcie MTBF bywa interpretowane opacznie, to

Na przykład przez Epsona czy słynną Ibas, która odzyskuje dane z dysków...

> postanowiłem ten fragment sprostować. Zaś co do pozycji dysku to o ile
> dobrze pamiętam dopuszczalna jest każda za wyjątkiem skośnej, czyli

No proszę. :)

> nachylonej pod kątem większym niż 5 stopni w stosunku do którejś z bocznych

Nawet wiadomo, że chodzi o 5 stopni...

> płaszczyzn dysku. Kiedyś były też zalecenia żeby dysk kłaść na "brzuszku"
> lub na dłuższej bocznej krawędzi, a unikać pozycji "na pleckach", wynikało
> to zapewne ze specyfiki budowy łożysk mechanicznych, ale od momentu
> upowszechnienia się łożysk FDB nie ma to chyba większego znaczenia.

A ja znam komputery (Olivetti czy Hewletta Packarda) w których montowano
nieco inaczej. :) I to wiele lat temu...

> Zresztą
> zależy to pewnie także od konkretnej konstrukcji, na przykład dyski
> notebookowe powinny być niewrażliwe na pozycję w jakiej pracują.

I są. :) Zazwyczaj połamie się szybciej obudowa notebooka, niż popsuje dysk. :)

> Pamiętam natomiast, że zdecydowanie niezalecane jest zmienianie raz
> przyjętej w dłuższym okresie czasu pozycji dysku.

No. ;) A to, co prawi Seagate, jeden z niewielu producentów dysków -- można włożyć między bajki. :)

> P.S. Na stronie http://www.seagate.com/support/disc/specs/techlib.html
> znajdziesz manuale do dysków Seagate. Dyski Barracuda 10 można montować
> w dowolnej pozycji. "You can mount the drive in any orientation".

No. I jesteśmy w punkcie wyjścia. :)

E. :)