Re: Jakie chłodzenie na Radeon 9800 Pro?

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Thu 16 Nov 2006 - 17:59:32 MET

Stanisław Kępiński <szydas@szydas.eu.org> wrote:

> bardzo zły pomysł, co sam stwierdzisz przeglądając różne fora lub
> rozmawiając z ludźmi zajmującymi się naprawami kart graficznych.

            Tez czytalem te straszne opowiesci i troche z tego powodu sie
stresowalem, ale o tym nizej.

> samo chłodzenie jest ok, tylko sposób jego mocowania powoduje uszkodzenie
> karty pod chipem - rozwarstwia się, pęka itd. niestety, sam w ten sposób
> straciłem swojego radka 9800 pro....po fakcie wiem, że trzeba
> przymocować wentyl w inny sposób,

            Szkoda straty ale od siebie dodam tylko: chlodzenie trzeba umniec
zakladac i robic to z wyczuciem. Podstawowa sprawa: nie mozna zalozyc tego
plastikowego trzpienia po srodku na opornik na plecach karty - wtedy
rzeczywiscie moze peknac lub odpasc. Jesli w miejscu nacisku nie ma
opornika to jedyne czego trzeba to zakladanie i dokrecanie DELIKATNIE (to
nie silownia i dokrecanie do oporu przynosi raczej kiepski skutek),
z wyczuciem i symetrzycznie w przypadku srub po obu stronach. W przypadku
R9800PRO trzeba byc naprawde brutalem by to popsyuc bo chip jest duzy,
symetrzyczny (kwadrat) i do tego otoczony ramka. Znajomy u krorego
popdpatrzylem VGA Silencera mial go na R9600, ja na R9550 (na R9800PRO
bardzo krotko) a to sa malenstwa FCPGA na RV350 (~1/2-1/3 R350). U mnie
dzialalo bez najmniejszego problemu ~rok (po tym jak nie moglem zniesc
oryginalnego wentylatorka Sapphire), u znajomego ponad 2 lata. Przy
nieumiejetnym montazu mozna wszystko zepsuc - przypomne tylko ludzi
o zelaznych lapach nagminnie niszczacych jadra K7 (i z tego powodu
narzekajacy na cala rachitekture), mi pomimo zakladania wentylatora na
dziesiatki najrozniejszych K7 nie udalo sie nigdy tego dokonac. Wrecz duzo
wygodniej zaklada mi sie wentylator na plytach pod K7 niz te monstra
w koszykach pod K8 pomimo heatspreadera.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl